Juist nu
moet de leiding
inspireren.
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Bert Mertens
Sandra Bindi
Arianne van Dorth
Margit van den Berg
Ronald Korpershoek
Fokkeline Padmos
Joop Spijker
TonnyTriezenberg
Readershouse Brand Media,
Amsterdam
Hoofdredactie
Hans Verstraaten, Lieke Lemmens
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Marcella Bos, Yvonne Jansen, Mike
Raanhuis, Leo Alexander Schlangen,
Pierre Spaninks, Janka Stoker, Anke
Struijs, Paulien Stuurop
Fotografie/illustraties
Corbis, Merlijn Doomernik, Olaf
Hartong, Leendert Masselink, Ivar
Pel, Uitgeverij 12 Provinciën
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Kim Hedwig
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Robert Hengeveld,
GPB Leiderdorp (DTP)
Lithografie
GPB Leiderdorp
Drukwerkbegeleiding
vdbj_ print support, Bloemendaal
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030-030-21 65 010
fax:030-21 61 916
e-mail: bankinbeweging@
rn.rabobank.nl
Abonnementen
Indien u vragen heeft over de distributie van
Bank in Beweging of meer exemplaren wilt
ontvangen dan kunt u emailen naar: bank in
beweging@rn.rabobank.nl.
Mixed Sources
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
O 1996 Forest Stewardship Council
De belangstelling voor thema's zoals klantbelang, coöperatie, besturing van organisaties,
leiderschap is de laatste tijd sterk toegenomen. Zowel binnen als buiten onze organi
satie. Falende leiders en de huidige crisis dragen daar ongetwijfeld aan bij. Binnen veel
organisaties wordt bij beleidsontwikkeling nadrukkelijker de vraag gesteld: "Wat doen
we, voor wie en waarom?"
Door de wijze waarop wij georganiseerd zijn, wordt er eigenlijk een voortdurende dia
loog gevoerd over missie, doelstellingen en realisatie. Deze dialoog vindt echter met
name plaats op bestuurlijk niveau en minder of in het geheel niet op de werkvloer. De
laatste jaren word ik vaak uitgenodigd om een inleiding te houden en te discussiëren
over de filosofie van Rabobank en hoe die in het dagelijks werk tot uitdrukking komt
of zou moeten komen. Vooral in conferenties voor bestuurders en leden van raden van
commissarissen en met name ook in de diverse leiderschapsprogramma's blijkt grote
interesse voor die vraagstellingen en worden levendige en inspirerende gesprekken
gevoerd.
Opmerkelijk is dat na vrijwel ieder optreden in een talent- of leiderschapsprogramma
een deelnemer zegt: "Nu werk ik al lang bij de Rabobank maar dit verhaal heb ik nog
nooit gehoord en deze discussie nog nooit gevoerd". Als ik dan vraag: "Wat vond je ervan
en kan je er wat mee in je werk?" is het antwoord steevast dat de bijeenkomst heeft ge-
inspireerd en gemotiveerd.
Het betreft hier slechts een klein, weliswaar belangrijk, deel van het totaal van 60.000
managers en medewerkers in onze organisatie. Uit signalen en reacties van medewer
kers en ook managers blijkt dat in het introductieprogramma van veel van hen niet of
nauwelijks aandacht is besteed aan de doelstelling, de werking en de betekenis van de
organisatie. En als dat wel is gebeurd, dan is het daarna vrijwel helemaal stil gevallen en
wordt er nauwelijks meer gesproken over de wijze waarop de missie in werk, houding
en gedrag tot uitdrukking kan komen. Onlangs duidde de Groningse hoogleraar en Het
Financieele Dagblad-columnist, Kees Kools, op het belang van cultuur en gedrag voor
het succes van een organisatie. Volgens hem is het succes van een organisatie als het
ware verzekerd als medewerkers en management de juiste competenties hebben en de
waarden en doelen van een onderneming volledig onderschrijven en navolgen. Ik ben
het van harte met hem eens. Als die voorwaarden zijn ingevuld, zullen medewerkers
meer op eigen initiatief en met meer betrokkenheid een bijdrage leveren aan doelstel
lingen. Met zo'n spirit kan er veel bespaard worden op vergaderingen, stuurgroepen,
werkoverleggen, instructie en controle. Medewerkers zullen met passie en plezier wer
ken en die passie en plezier ook overbrengen op onze klanten. Op veel fronten kunnen
we dan nog succesvoller zijn voor onze klanten, maar ook om ons bedrijf gezond te
houden.
De belangstelling, zelfs gretigheid onder medewerkers om meer inhoud en betekenis
aan hun werk bij de Rabobank te geven is er. Het is aan de leiding om te inspireren. Juist
in deze tijd.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl