achtergrond Veel westerse landen kampen met een recessie en in Nederland is dat niet anders. Toch heeft de Rabobank over de eerste zes maanden van 2009 een goed resultaat neergezet, dankzij haar degelijke manier van bankieren. Iets waarvan ook de klanten profiteren. Door de recessie zijn veel zakelijke klanten in zwaar weer terechtgekomen, maar de Rabobank blijft de stabiele zakenpartner waar ze nu behoefte aan hebben. Ook als het gaat om kredietverlening. "Juist in tijden van crisis is het een uitdaging om bedrijven te blijven ondersteunen", zegt Paul Dirken, directeur van het directoraat Bedrijven van Rabobank Nederland. Kredietkraan 'Bij de Rabobank laten we ons niet meeslepen De nettowinst van de Rabobank Groep in het eerste halfjaar van 2009 komt uit op 1,3 miljard euro, het eigen vermogen is met 10 procent gegroeid naar 37 miljard en de Tier 1-ratio stijgt naar 13 procent. Deze cijfers verklaren waarom de Rabobank als een van de weinige banken in Nederland de recessie zonder staatshulp heeft doorstaan. "Wij bankieren van oudsher niet op een heel agressieve manier", licht directeur Paul Dirken toe. "De Rabobank is een bank die zich niet laat meeslepen in de euforie van economische hoogtijdagen. We laten ons wat minder gemakkelijk verleiden tot te risicovolle activiteiten. Hierdoor hebben we ook in moeilijke tijden genoeg vet op de botten en dat maakt dat we niet schrikken van een misoogst van klanten." Het kabinet heeft een pakket maatregelen gepresenteerd dat de kredietverlening aan bedrijven op gang moet houden. De overheid vreest dat een voorzichtig economisch herstel wordt belemmerd door banken. Ze zouden te terughoudend zijn in het verstrekken van leningen aan ondernemers. De kredietkraan bij de Rabobank is volgens Dirken zeker niet dichtgedraaid. Sterker nog, er was in de eerste helft van 2009 sprake BANK IN BEWEGING 29

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 29