"Wij hanteren een mix van boerenverstand en onderbouwing in cijf Overtreffen van verwachtingen Doorstroming Nagel is enthousiast over de effecten van het programma 'Rabobank 2010: Processen en Sturing', met als slogan 'In één keer goed'. "Dat project helpt echt om zaken te verbeteren. Het versterkt het leervermogen in de organisatie en bevordert een uniforme manier van werken. Vooral wat betreft de doorlooptijden hebben we mede dankzij dit programma flinke vorderingen gemaakt. Gisteren bijvoorbeeld hebben we nog wat voorbeelden doorgenomen. In de hoek van particuliere woninghypotheken lukt het zeer regelmatig om in één dag de offerte bij de klant te krijgen. Die is daardoor letterlijk verrast; zijn verwachting wordt overtroffen. In het verleden konden we daar soms wel twee Rien Nagel (1963) heeft Rabo-dna. Hij begon zijn loopbaan bij de Rabobank in Zutphen als relatiebeheerder Bedrijven. Na verschillende functies bij meerdere Rabobanken in het oosten van het land werd hij in 1995 algemeen directeur bij Rabobank Winterswijk. Na twee fusies, onder zijn leiding tot stand gekomen, ging die bank op in Rabobank Achterhoek-Oost. Sinds februari 2007 is Nagel directievoorzitter van Rabobank Utrecht e.o., een van de grootste lokale Rabobanken in Nederland. Hij staat bekend als netwerker pursang, binnen en buiten de Rabobank. Rien Nagel studeerde aan de Hogere Agrarische School in Deventer en studeerde bedrijfswetenschappen aan de Universiteit van Nijmegen. Hij is getrouwd en vader van twee dochters en een zoon. In zijn vrije tijd houdt hij van wielrennen en het buitenleven. weken over doen. Van de week belde een klant speciaal om daar een compliment over te geven aan de medewerkers die daarvoor gezorgd hebben. Zo'n klant wordt een loyale klant. Die biedt waarschijnlijk op een feestje weerstand aan alle kritiek op bankiers door te zeggen 'ik heb andere ervaringen'. Voor ons zijn dat de momenten van de waarheid. Daar doe je het voor: directe feedback, veel dichterbij dan de uitkomsten van jaarlijkse onderzoeken." Hedendaagse consumenten bewegen zich van kanaal naar kanaal en verwachten overal hetzelfde serviceniveau. Hoe wordt in Utrecht de behandeling via verschillende kanalen op elkaar afgestemd, zodat de klant zich overal gekend voelt? Nagel: "In de eerste plaats is een strakke CRM-discipline nodig. Van hoog tot laag, van wholesale tot retail: alle medewerkers moeten Customer Relation Management in de vingers hebben en ermee willen werken. Bij telefonisch contact begint dat bij een servicecentrum waar de telefoon wordt opgepakt door een echt mens. En dan ook nog iemand die goed is opgeleid en meteen alles regelt wat hij regelen kan. Om die reden ben ik ook warm voorstander van een servicecentrum in eigen beheer. De banken hebben misschien niet allemaal een omvang waardoor je het optimum van schaalvergroting voor een eigen contactcentrum te pakken hebt. Maar klanten voelen het meteen als zo'n callcenter in Verweggistan zit. Wij laten onze mensen rouleren, dan weer eens op kantoor en dan weer op het servicecentrum. Dat leidt tot een goed opgeleid korps, dat weet waar het de klanten om gaat. Uit de stem van een klant kun je heel veel halen. Daar goed mee omgaan, vergt een enorme sensitiviteit van onze mensen. We werken met een goed gevuld CRM. Krijgt de medewerker een klant aan de lijn die gisteren of een maand eerder misschien ook al gebeld heeft, dan moet in één oogopslag duidelijk zijn welke klant hij voor zich heeft." Voor klanten met een vermogen vanaf 80.000 euro is apart campagne gevoerd, met daarachter een klantcontactstra tegie voor private banking. Krijgen zij een speciale behan deling? "Voor klanten die we maatwerk willen bieden is de basisdienstverlening niet wezenlijk anders georganiseerd dan voor 'gewone' klanten. In het CRM-systeem is wel onmiddellijk zichtbaar dat het maatwerkklanten zijn. De medewerker van het servicecentrum ziet dan dat er een vaste adviseur gekoppeld is aan deze klant en kan, als er bijzonderheden zijn, daarnaar doorverwijzen. De ambitie is dat de adviseur de klant kent en vice versa. Onder invloed van verloop en doorstroming is dat een belofte die in de praktijk nog onvoldoende waargemaakt wórdt. Dat maakt het extra urgent dat de basisdienstverlening 'klopt?' BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 27