Bert Heemskerk nam op 1 juli afscheid als voorzitter van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. Samen met Bank in Beweging blikt hij terug op de afgelopen ruim zesen half jaar. Een periode waarin de financiële sector harde klappen kreeg, maar waarin Rabobank fier overeind bleef. BERT HEEMSKERK (1943) Nam deze zomer afscheid als voorzitter van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. Studeerde theologie in Tübingen en bedrijfseconomie in Rotterdam. Begon in 1968 als bankier bij de toenmalige Amro. Werd in 1991 bestuursvoorzitter bij Van Lanschot. Stapte eind 2002 over naar Rabobank. Vervult een viertal commissariaten en is onder andere lid van het comité van aanbeveling bij het Ronald McDonald Kinderfonds. 'We moeten onszelf niet te veel op de borst kloppen Zijn er dingen waarvan u achteraf denkt:'Dat had ik anders moeten doen?' "Achteraf is het altijd makkelijk praten. Wat vandaag toxic assets worden genoemd was tweeëneenhalf jaar geleden de crème de la crème. Zelf had ik soms wat aarzelingen bij dit soort complexe producten. En als Raad van Bestuur hebben wij ons destijds wel degelijk gerealiseerd dat er risico's zaten in de subprime. We belegden dan ook voornamelijk in de veilig geachte AAA-tranches. Met de kennis van nu zouden we daar met een wijde boog omheen zijn gelopen. Maar de gesprekken die we toen hadden met de markt en met onze eigen mensen gaven daar geen aanleiding toe. Uiteindelijk is ons verlies minimaal geweest, zeker als je het vergelijkt met dat van onze concurrenten. Maar iedere euro is er een te veel." En waarvan denkt u: 'Daar kan ik best trots op zijn?' "Dat Rabo tot de beste banken ter wereld is blijven horen. We hebben niet bij de overheid hoeven aankloppen, we kunnen onze eigen broek ophouden. De financiële cijfers zijn degelijk, de klanttevredenheid is nog nooit zo hoog geweest, en we zijn zeer geliefd als werkgever. Het is heel mooi als je dat kunt zeggen. Maar we moeten onszelf niet teveel op de borst kloppen. Hoogmoed komt voor de val." Als bestuursvoorzitter was u het gezicht van de organisatie naar buiten toe. Hoe heeft u de omgang met de media ervaren? "Soms dacht ik wel eens: 'Moet dat nou?' Toen ik vorig jaar pleitte voor een Europees depositogarantiestelsel, kopten de kranten: 'Heemskerk wil van Nederlands garantiestelsel af' en niet: 'Heemskerk wil spaarder beter beschermen'. Maar in het algemeen heeft de pers me netjes behandeld. Als ik kijk naar sommige van mijn concurrenten kan ik daar heel tevreden mee zijn." U bent zelf ook klant van Rabobank. Denkt u in die hoedanigheid wel eens:'Dat zou beter kunnen?' "Het is een klein dingetje, maar onze creditcard zou klantvriendelijker kunnen. Hij is niet buigzaam genoeg en breekt snel. En ik pleit al een tijdje voor een kaart met een foto van de houder er op. Dan kan hij niet of nauwelijks gebruikt worden door dieven. En het is een mooie uitdrukking van de persoonlijke relatie tussen bank en klant. Maar blijkbaar zijn er allerlei juridische redenen waarom dat hier niet mag." Heeft u wel eens 's nachts wakker gelegen van een beslissing die u moest nemen? "Van zaken lig ik nooit wakker, ook niet als het eens mis is gegaan. Wel van problemen in de intermenselijke sfeer. Of als je mensen moet ontslaan die domme dingen hebben gedaan waardoor ze hun eigen organisatie hebben benadeeld op een wijze die niet kan en die niet mag. Dat vind ik moeilijk." 32 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 32