In elke editie belicht Bank in Beweging een bijzonder Rabobank-team. Dit keer de kerngroep Nieuwe Campagnelijn, die voor de uitdagende taak staat de nieuwe mediacampagne vorm te geven. De kerngroep Nieuwe Campagnelijn bestaat uit T, vertegenwoordigers van de Lokale Banken, MKB, Particulieren, Grootzakelijk, Private Banking, Rabobank International en Directoraat Communicatie. »+K Allereerst: waarom is er behoefte aan een nieuwe campagne? Stefan Wink (teamleider): "Elke campagne heeft haar levensduur, zo ook die met Fatima. De aankondiging dat ze stopt met haar professionele hockeycarrière, was voor ons een natuurlijk moment om nieuwe doelen te stellen. Met het coöperatief bankieren willen we een structurele voorsprong realiseren. Niet alleen bij de consumenten, maar ook aan de bovenkant van de markt, bij MKB en Private Banking." t Een kleine terugblik, wat vond u van de CD voorgaande campagnes? E Wink: "De laatste twee campagnes waren H3 u fj zeer succesvol. Door de gekozen vorm van corporate storytelling, is de campagne met 2 Jochem erin geslaagd het merk Rabobank ook 2 in de beleving toonaangevend te maken: van feitelijk naar mentaal leiderschap. De campagne met Fatima is er vooral in geslaagd om de bank dichter in de leefwereld van de mensen te brengen. Zij heeft Rabobank relevanter en aantrekkelijker gemaakt, en meer dynamiek en energie gegeven." Het Campagneteam is samengesteld uit representanten van de verschillende bedrijfsonderdelen. Wat zijn de voor- en nadelen van deze aanpak? Wink: "Meer dan ooit wordt dit project samen met alle businessonderdelen van de bank ondernomen. Een goede tactiek, denk ik. Want een reclamecampagne die niet van binnenuit wordt gedragen, is niet effectief" Eke Heetveld (Rabobank International): "Op deze manier wordt de aansluiting met alle klantgroepen meegenomen. Het betrekken van business en marketing bij campagnes geeft een ander perspectief dan alleen werken vanuit de merkgedachte." Harry Wientjens (Rabobank Den Haag): "Wat mij betreft heeft de huidige aanpak ook alleen maar voordelen. Door alle groepsonderdelen te betrekken bij het proces voorkom je latere objecties of protesten." Berd Warmelts (MKB):"En het mooie van dit project is dat hoewel iedereen vanuit een andere optiek is geselecteerd, de samenwerking echt'op zijn Rabobanks'is gegaan. Een schoolvoorbeeld van goed samenwerken." Wat zijn de specifieke punten waar u elk vanuit uw eigen oogpunt op let bij de mediacampagne? Warmelts: "De campagnestrategie met Fatima was heel succesvol, maar moeilijk toepasbaar op het MKB. In de nieuwe campagnelijn is de zakelijke signatuur ook heel 30 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 30