Soberheid
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Margit van den Berg
Sandra Bindi
Arianne van Dorth
Ronald Korpershoek
Bert Mertens
Fokkeline Padmos
Joop Spijker
Readershouse Brand Media, Amsterdam
Hoofdredactie
HansVerstraaten, Lieke Lemmens
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Yvonne Jansen, Mike Raanhuis, Peter Rikhof,
Claire Schalm, Leo Alexander Schlangen,
Pierre Spaninks
Fotografie/illustraties
Merlijn Doomernik, Olaf Hartong,
Lizzy Kalisvaart, Leendert Masselink, Tessa
Posthuma de Boer, Schwandt Infographics,
Tjeerd Fonk, Edwin Walvisch
Projectmanagement
Ijda Ockers
Accountmanagement
Cindy Geuke
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Robert Hengeveld, Nicky Schouten
Lithografie
GPB Leiderdorp
Drukwerkbegeleiding
vdBJ/Print Support
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Er is veel belangstelling voor de werking van onze organisatie. Deels komt die voort
uit nieuwsgierigheid naar de krachten die naar de huidige uitzonderlijke positie
hebben geleid. Deels om lering te trekken om de eigen organisatie te versterken of tot
een coöperatie om te vormen. Ik beschouw het als een uiting van maatschappelijke
betrokkenheid om onze kennis en ervaring ook op dit gebied toegankelijk en bruikbaar
te maken.
Die belangstelling voor het wezen en de werking van onze organisatie is gelukkig ook
onder de eigen medewerkers fors toegenomen. Vergroting van het bewustzijn van
de medewerkers over de coöperatieve identiteit is één van de besluiten die tien jaar
geleden in het kader van de versterking van de coöperatie zijn genomen. Het was
één van de moeilijkste om daadkrachtig uitvoering aan te geven. Naast de positieve
resultaten, de interne en externe communicatie over het eigene van de bank, zullen
ook de topposities in de vele ranglijsten daaraan bijgedragen hebben.
Vaak wordt van belang geacht dat medewerkers het onderscheidende van de bank
kunnen aangeven. Krachtiger is echter als alle medewerkers, te beginnen bij de
leidinggevenden, aan kunnen geven wat de bank wil betekenen voor klanten en de
samenleving, en hoe dat in het dagelijks leven tot uitdrukking komt. Gelukkig zijn er
tal van initiatieven bij lokale banken, bij Rabobank Nederland, in talentprogramma's
die bijdragen aan een groter bewustzijn. Uit de levendige dialogen blijkt een grote
gretigheid om het wezen van de organisatie te doorgronden en zich daaraan
persoonlijk te verbinden.
De hogere waardering voor de organisatie heeft blijkens onderzoek tot een
hogere zelftrots geleid. Dat is positief, maar kan ook verworden tot een vorm van
zelfgenoegzaamheid. Die is helaas ontstaan ten aanzien van ons kostenbewustzijn.
De winstgevendheid van banken staat sterk onder druk en ofschoon winst geen eerste
doel is, is die wel een absolute randvoorwaarde om onze klanten goed te kunnen
blijven bedienen. Winst voor een organisatie is als zuurstof voor ons mensen: van
levensbelang. Er is dus absolute noodzaak het resultaat te verbeteren, zowel door
opbrengstverhoging maar nog meer door kostenverlaging. We moeten opnieuw
één van de basisprincipes waarop de organisatie is gebouwd - soberheid in praktijk
brengen. En daar is ook ruimte voor. Maar er is overtuiging en ondernemerschap
voor nodig om die te realiseren. Ofschoon het niet altijd over relatief grote bedragen
gaat, permitteren wij ons ruime arbeidsvoorwaarden, luxe gebouwen, meerdaagse
personeelsuitstapjes naar het buitenland, zogenaamde studiereizen naar Dubai, New
York of Hangzhou en wordt veel tijd en geld besteed aan relatiemarketing. Het zijn een
handelwijze en manier van denken die er geleidelijk zijn ingeslopen. Op veel terreinen
zijn wij leidend in de markt en de maatschappij. Het past bij de grondbeginselen van
de bank om dat ook te willen zijn in soberheid. En daarin is nog veel resultaat te halen.
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030-21 63 414
fax:030-21 61 916
e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Abonnementen
Indien u vragen heeft over de distributie van Bank in
Beweging of meer exemplaren wilt ontvangen dan kunt u
emailen naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl.
Mixed Sources
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
01996 Forest Stewardship Louncil
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren?Mail naar bankinbeweging@im.rabobank.nl