Piet van Schijndel, lid
Sipko Schat, lid
Aandachtsgebieden: Particulieren, Private Banking, Groep ICT.
De commissie-Maas vindt dat de klant weer centraal moet staan bij banken. Eens?
"Natuurlijk, maar voor de Rabobank is dit een open deur. Ik vind deze constatering het
dieptepunt van het rapport van Maas. Daaruit blijkt dat men wel erg ver is afgedreven van
waar banken voor op aarde zijn. Klanten vragen zich blijkbaar terecht af: zijn de banken er
nou voor mij, of zijn wij er voor de banken? Dit geldt niet voor ons; natuurlijk maken wij
ook fouten, maar het klantbelang staat bij ons altijd voorop."
Kunt u snel aan medewerkers zien: die komt van binnen of van buiten de Rabobank?
"Ja, ik zit hier lang genoeg om de cultuur aan te voelen. Ik merk snel of iemand in onze
cultuur past, of niet. Dat heeft te maken met de vraag of mensen vanuit zichzelf spreken -
of juist niet -, of ze luisteren, of ze direct op elke vraag een oplossing menen te hebben of dat ze praten vanuit een
dienende rol. Ja, ik zie mezelf ook als dienstverlener; ik ben de knecht van lokale banken. Wel een luxeknecht met
chauffeur. Het systeem sorteert overigens vanzelf de mensen uit die niet bij de cultuur passen, heb ik in de loop
der jaren gemerkt, ledereen kan daar zelf wel een voorbeeld bij invullen. Het viel me laatst weer in positieve zin op
tijdens de Algemene Vergaderingen: daar is een homogeen gezelschap bij elkaar, met een familiegevoel."
Denkt u weieens: toch deden we dit of dat beter bij de Rabobank in 1975?
"Nee, dat denk ik nooit. Ik heb dat nostalgische niet van 'vroeger was alles beter'. Ik denk juist dat de organisatie
opener is, dat het management beter benaderbaar is; het gaat er een stuk minder formeel aan toe dan toen ik als
organisatieadviseur begon op de afdeling verzekeringen in Eindhoven."
Aandachtsgebieden:
Rabobank International
Wholesale, Corporate
Clients, Grootbedrijf,
Rabo Securities, Corporate
Finance,Trade&
Commodity Finance, Global
Financial Markets
en Participaties.
Wat is, kort en krachtig,
de nieuwe strategie van Rabobank International?
"Nieuw is een groot woord; we gaan geen draai van 180 graden maken.
Maar mede door de marktontwikkelingen gaan we nog meer focussen op
F&A, op Nederlandse klanten en op het professioneel productenbedrijf
[treasury, corporate finance etc.]. Door de marktontwikkelingen is kapitaal
schaarser geworden, dat vereist meer focus en je moet dan ook besluiten
sommige zaken niet meer te doen. Uiteindelijk willen we de grootste F&A
bank in de wereld zijn - en blijven, en altijd een bank van keuze zijn die
door klanten in hun overwegingen wordt meegenomen."
En wat is daarin de rol van de Rabobanken in Nederland? Andersom:
wat betekent RI dan voor de lokale banken?
"RI helpt Nederlandse klanten in het buitenland. Ook helpen wij ze
in Nederland via de regioteams en met het aanbieden van producten.
Daarnaast blijft de groepsfunctie van belang: we zorgen voor een deel van
de funding van de groep en we hebben producten voor zowel particuliere
klanten als grotere klanten. We hopen dat de lokale banken hun weg naar
de ondersteuning van RI weten te vinden via de afdeling International
Services [voorheen Dutch Desks] en via de regioteams. Laten we zorgen
dat er open lijnen zijn, dat we elkaar weten te vinden."
Hoe makkelijk is het om aan buitenlanders uit te leggen wat een
coöperatieve bank is?
"In Noord-Europa is de coöperatie een bekend model. Daarbuiten is het
veel lastiger uit te leggen, met name in de Angelsaksische landen. Daar
wil men precies weten van wie een bank is en van wie het kapitaal. Door
de kredietcrisis is de coöperatie wel opnieuw in een positief licht komen
te staan. |e ziet dat coöperatieve banken in andere landen er relatief beter
voor staan dan andere banken."
Wat is eigenlijk de grootzakelijke ambitie?
"Hier willen we groeien. We willen bij de top horen en ook hier altijd een
bank van keuze zijn voor grootzakelijke klanten. Het is goed te zien dat we
bij alle grote transacties in Nederland betrokken zijn geweest. Uiteindelijk
moeten we in dit segment nummer 1 of 2 kunnen zijn. We zullen naast
rendement ook naar het beperken van risico's moeten kijken. Tot de
zomer van 2010 zal het guur weer zij n."
Wat is uw grootse hobby?
"Uiteraard is mijn gezin mijn grootste hobby. Daarnaast ben ik een
groot kunstliefhebber en -verzamelaar. Verder houd ik van wijnen,
golf en tennis."
22 BANK IN BEWEGING