van de bank eerst verdienen discussie ONEENS Naam: Huub Nijhuis Functie: Algemeen directeur Rabobank Maastricht en omstreken "Iedere klant betekent een kans voor ons en natuurlijk doen wij het liefst zaken met klanten die helemaal voor ons kiezen. Maar, daar moeten we zelf ook aan werken. Ik heb de laatste tijd twee stromen nieuwe klanten bij ons binnen zien komen: klanten die risico wilden spreiden, maar ook klanten die heel bewust voor ons kiezen, omdat Rabobank een andere bank is. Die laatste groep is al overgekomen met meer producten, maar bij die eerste groep zie ik een grote kans voor Rabobank: de uitdaging meer diensten aan te bieden. En, klanten die echt alleen maar gekomen zijn voor risicospreiding, hebben hun geld inmiddels toch wel weer weggeboekt. Ik vind sowieso dat wij geen arrogantie moeten vertonen als bank om klanten eerst te laten bewijzen of ze wel echt willen blijven: iedere klant is een kans en potentieel lid. Sommigen komen hier vanwege de coöperatieve gedachte, anderen omdat ze teleurgesteld zijn in andere banken. Hoe dan ook, iedere klant is er een en we werken keihard om ze allemaal goed te helpen." Naam: Ton Kaper Functie: Voorzitter raad van commissarissen Rabobank Den Haag en omgeving "Een nieuwe klant is altijd welkom en wij mogen aan de poort niet selecteren. Ik denk eerder andersom: de bank moet de loyaliteit van de klant eerst verdienen! Er is al een tijdje sprake van een toestroom van nieuwe klanten, ook bij ons. Natuurlijk kijken we daar een beetje kritisch naar - er zullen er gerust tussen zitten die eventjes willen schui len totdat de bui over is. Dat speelt ook wel binnen onze bank. Maar wij kijken eigenlijk altijd kritisch naar klanten. Of het wel een klant is die interessant is en of het risico voor ons niet te groot is. Dus de zakelijke ach tergrond van deze stelling begrijp ik, maar het moet wel van twee kanten komen. Wij moeten op onze beurt laten zien dat wij goed zijn in het behartigen van de zaken van onze klanten van bijvoorbeeld private banking, waaruit een groot deel van de nieuwe klanten bestaat. Als wij het goed doen, dan blijven die mensen en worden ze zelfs ook lid. Op die manier bind je mensen voor de rest van hun leven aan je." Naam: Jan Zeinstra Functie: Voorzitter Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland "Historisch gezien zijn nieuwe klanten van de Rabobank altijd bekeken als potentiële nieuwe leden. De ervaring van coöperatief bankieren was en is de basis van de loyaliteit van onze klanten en de groei van de bank. Nu blijkt, dat deze vorm van bankieren misschien wel een veiliger manier is om met ons geld en beleggingen om te gaan, is het niet verwonderlijk, dat er nieuwe klanten naar de Rabobank komen. Het soms wat saaie imago van onze bank wordt nu gezien als een sterk punt. Wie bij de Rabobank binnenkomt wordt als volwaardig gezien en mag dus gebruik maken van de kracht van de bank. Zo was het en zo moet het blijven." Wilt u ook reageren op deze stelling of wilt u een onderwerp ter discussie stellen, mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 5