1Nieuwe klanten moeten loyaliteit a Een prikkelende stelling deze keer: de geïnterviewde commissarissen zeggen unaniem - al is het met nuance - ONEENS, maar de reacties op Governet zijn minder eenduidig. "De klant heeft er in het verleden toch 'bewust' voor gekozen geen klant bij Rabo te zijn, dus waarom nu wel?"; "zodra het gras weer groen is bij de buren, zijn ze weg"; "waarom wordt voor nieuwkomers nu meer gedaan dan voor trouwe klanten?", maar ook "loyaliteit naar de klant - ook een nieuwe - hoort vanzelfsprekend te zijn"en "wat een arrogantie: alsof wij kunnen bepalen waar de klant gaat bankieren". Eindscore op Governet: 65% oneens, 35% eens. 1 Naam: Wim Tacken Functie: Voorzitter raad van commissarissen Rabobank Walcheren/ Noord-Beveland "We hebben in 2008 een versnelde groei gezien in nieuwe leden. Veranderen van bank is dikwijls een weloverwogen beslissing die wordt geleid door zorg over de eigen financiën. Daar is niks mis mee, want ook wij als bank laten ons leiden door langetermijnveiligheid en maatschappelijk integer bankieren. In tegenstelling tot de traditionele handelsbanken, want die zijn juist in dat handelen de laatste tijd vastgelopen. Zorgvuldigheid is dus wat ons bindt en door die nieuwe klanten het lidmaatschap aan te bieden, laten wij hen kennismaken met de coöperatieve gemeenschap. Daarnaast geven wij hun natuurlijk passende adviezen en kunnen wij laten zien dat wij niet alleen maar commercieel gedreven zijn. Die loyaliteit naar de bank en coöperatie komt dan vanzelf, is mijn mening. De bank moet in haar dienstverlening hun loyaliteit verdienen. Ik wil in geen geval onderscheid maken tussen de bestaande klanten en de nieuwe stroom en daarover een kiezen." Naam: Constant de Waal Functie: Voorzitter Rabobank Roermond-Echt. "Ik vind dat we nieuwe klanten die aan onze samenwerkingsvoorwaarden voldoen, en thousiast in onze sterke Rabo-familie moeten opnemen. Het is mooi meegenomen dat heel Nederland ons nu ontdekt en zich afvraagt wat de succesformule is van coöperatief bankie ren. Dat is in alle eenvoud samen sober en kostenbewust een bank exploiteren die niet uit is op winstmaximalisatie, maar zich primair richt op de belangenbehartiging van leden en klanten. Daarnaast investeert Rabobank in de kwaliteit van de lokale gemeenschap, waar ze werkt door bijvoorbeeld het verenigingsleven op tal van manieren te ondersteunen. Tegen die achtergrond zijn nieuwe leden en klanten wat mij betreft onvoorwaardelijk welkom. Ze gaan immers bijdragen aan het verder versterken van ons marktleiderschap en onze concurrentie kracht op de bancaire markten.Die versterking komt ook ten goede aan de belangenbeharti ging van onze bestaande leden en klanten, die al jaren weten dat hun coöperatieve bank - die ze zelfbesturen - waardevast is voor de toe komst. Los van de eendagsvliegen verwacht ik ook veel nieuwe klanten die, als ze de essentie oftewel de idealen van onze bank ontdekken, supporters worden van onze formule. Modern en springlevend!" Naam: Migchel Dirksen Functie: Directievoorzitter Rabobank Noord Gooiland "Wat voor onderneming ben je als je van klanten wel verwacht dat zij loyaal naar je zijn, maar zelf eerst een afwachtende houding aanneemt? Wij zijn erg blij met nieuwe klanten en proberen te zorgen dat zij zich zo snel mogelijk 'thuis' bij ons voelen. Onze ervaring is dat als je laat zien dat je een stapje extra wilt zetten, nieuwe klanten zich ook sneller aan je committeren. Het afgelopen najaar hebben wij onze nieuwe klanten uitgenodigd voor een tweetal informatieve bijeenkomsten over de coöperatieve gedachte van Rabobank. Omdat velen naar aanleiding van de kredietcrisis de overstap hebben gemaakt, zijn zij uitgebreid geïnformeerd over dit onderwerp. Daarnaast hebben we gesproken over de unieke organisatiestructuur van Rabobank. Met als resultaat dat honderden nieuwe leden zich hebben aangemeld. Is het niet juist die coöperatieve gedachte om ook loyaal te zijn naar nieuwe klanten en leden? Ik zie het als een grote uitdaging om hen te laten zien dat wij dé bank van Nederland zijn." BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 4