Loyaliteit redactioneel Rabobank COLOFON Wie Rabobank uitsluitend ziet als een bancair bedrijf doet de organisatie tekort. Rabobank is zo veel meer dan alleen een bankbedrijf. Het is een organisatie met een markant en duidelijk doel: het behartigen van de belangen van haar klanten, in onze missie verwoord als het helpen realiseren van de ambities van mensen. Het bankbedrijf is daarbij het instrument, het middel om dit doel te realiseren. Soms dreigt echter de besturing en de dynamiek van het instrument ons zodanig in beslag te nemen dat het doel lijkt te worden vergeten. Gelukkig zijn veel klanten lid geworden. En zij zijn het die ons er voortdurend aan herinneren waarom het ook alweer begonnen was. Dat er geregeld een spanning ontstaat tussen bedrijfsbelang en klantbelang is niet vreemd. Het bankbedrijf heeft een complex raderwerk dat met inachtneming van bedrijfseconomische wetmatigheden en met vakbekwaamheid draaiende gehouden moet worden. Hierin verschilt ons bankbedrijf niet veel van andere banken. Daarbij worden taal en technieken gehanteerd die algemeen gangbaar zijn in deze bedrijfstak. Die wordt, in elk geval getalsmatig, sterk gedomineerd door nv's die primair het eigenaarsbelang nastreven. Zo wordt er als het over loyaliteit bij banken gaat meestal onmiddellijk gedacht aan klantloyaliteit. Dat is ook logisch. Het succes in marketing wordt gemeten in termen van cross-sell en klantloyaliteit. Bovendien zijn loyale klanten winstgevender dan shoppende klanten. In onze organisatie hoort echter consequent de klant het vertrekpunt van denken te zijn en niet het belang van het bedrijf. Vanuit dat perspectief zouden wij aan de klant moeten vragen hoe loyaal hij/zij de bank ervaart - niet andersom. Dat zouden wij klanten moeten vragen in tevredenheidonderzoeken en niet andersom. Vooral in de huidige crisis horen en lezen we dat klanten zich, vaak angstig, afvragen hoe betrouwbaar en loyaal hun bank blijft. Er zijn de afgelopen periode veel nieuwe klanten toegestroomd. Vaak was het zoeken van een veilige haven de reden. Dat blijkt ook doordat de stromen wijzigen wanneer door staatsgaranties weer nieuwe veilige havens worden gezien. Voor ons is de uitdaging om ook de nieuwe klanten kennis te laten maken met onze brede, deskundige en zorgvuldige dienstverlening. Maar nadrukkelijk ook met onze filosofie en de werking van de organisatie. Daarvoor is thans overigens een goede voedingsbodem. Door de positie en opstelling van Rabobank in deze crisis is er veel nieuwsgierigheid gewekt naar de krachten van onze organisatie. Hopelijk slagen wij erin die nieuwe klanten te boeien en te binden. Een vergroting van de ledenbasis en versterking van de betrokkenheid betekenen nog meer power voor onze organisatie. En zeker in deze crisis is verbondenheid en kracht nodig om deze te overwinnen. Mixed Sources Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. www.fsc.org Certno.S(S-C0(-00812 C 1996 Forest Stewardship Council Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl 1

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 2