waarvan ze afhankelijk zijn' interview Ledeninvloed Geloven fische zin' sporen van het coöperatieve gedachtegoed bevat. "Ik vind in het algemeen dat je organisaties moet bouwen die naar mensen toe werken en niet ervanaf. Niet naar de top, niet naar een centraal punt. Rabobank is gebouwd door én voor mensen. Het zit ook in de genen van een coöperatie om zich telkens te herijken en te blijven zoeken naar manieren om zo dicht mogelijk bij de leden, de klanten te blijven. Bij veel productiebedrijven, maar ook bij overheden en zorginstellingen gaat het op dat vlak vaak mis. Er ontstaat de neiging juist het bedrijf steeds meer centraal te stellen. Het moet groter en machtiger worden, het drijft af van de mensen voor wie het juist is opgericht. Consumenten, klanten, burgers, patiënten worden dan vaak het middel om het apparaat overeind te houden. De dynamiek van het bedrijf - met het daarbij passende economische of bedrijfskundig jargon en stoer gedrag - krijgt daarbij de overhand. Bestuurders richten hun blik naar binnen toe. Het werkelijke doel van de organi satie wordt uit het oog verloren. Dat is naar mijn mening in Amsterdam toch echt het scheppen van een aangename leef- en werkomgeving voor burgers. De Amsterdamse bestuurders zullen hun vizier daarop primair moeten richten. En als ik het wat breder dan Amsterdam trek, dan moet bijvoorbeeld een zorginstelling er zijn om te zorgen voor mensen, zoals Rabobank er is om mensen de toegang te verschaffen tot financiële dienstverlening." Het coöperatieve gedachtegoed lijkt dezer 'crisis- dagen' aan populariteit te winnen. Als de (financiële) crisis iets duidelijk heeft gemaakt, dan is dat wel "de scheve verhouding tussen belang en zeggenschap", stelt Mertens. "Veel banken hebben de afgelopen jaren vooral gekeken naar de belangen van de aandeelhouder, maar het belang van de spaarder is veel groter, zowel voor de spaarders zelf als voor de bank. Dat besef is thans duidelijk zichtbaar in de opvallende aandacht voor de banken van de spaarder. Diezelfde tendens zie je trouwens ook bij instellingen met leden, zoals vakbonden en televisieomroepen. Die zijn ook op zoek naar vormen om ledeninvloed te versterken. Rabobank en veel andere coöperaties kunnen vaak bogen op een jarenlange ervaring als het gaat om het verankeren van ledeninvloed. Niet vreemd dus dat er nu diverse partijen bij ons aankloppen om meer te weten te komen over de werking van de Rabobank-organisatie." Dat mensen - leden of klanten - meer invloed eisen, is volgens Bert Mertens een logische reactie op een ontwikkeling van de laatste 25 jaar. "Door de enorme schaalvergroting zag je grote anonieme en amorfe organisaties ontstaan. Waar de macht berust bij enkelen, die zich niet zelden laten leiden door hun eigenbelang of kortetermijnwinstbejag. Organisaties en bedrijven waarvan wij als mensen afhankelijk zijn, maar waarop wij geen invloed meer hebben. De gevolgen daarvan hebben we de afgelopen jaren vaak pijnlijk mogen ervaren. De schandalen en de financiële crisis hebben iedereen nog eens nadrukkelijk met de neus op de feiten gedrukt. Is winst op korte termijn echt zo veel belangrijker dan continuïteit, winst op de lange termijn? Ik pretendeer niet dat de coöperatie de enige organi satie-vorm is waarbij die zaken het best tot hun recht komen, maar ik geloof wel in een structuur die van mensen zelf blijft. Waarin mensen zich blijven herkennen, waar mensen beseffen dat samenwerken meer voor henzelf oplevert dan het streven naar meer en groter." BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 21