uDe eerste keer was het een vreemde gewaarwording om via een video scherm te worden toegesproken door een bankmedewerkster die zelf vijf kilometer verderop zat. Maar het wentsneF Investeren in medewerkers Rabo-cliënt Cees van der Zwaan, Herten (Roermond) Aanwezig en bereikbaar Betrokken medewerkers Echte interesse Rabobank Roermond-Echt investeert niet alleen in technologie, maar ook in haar mensen. Want zonder betrokken medewerkers krijg je geen betrokken klanten. Natuurlijk moeten die medewerkers over de vereiste bancaire kennis beschikken, maar ook moeten zij de sociale vaardigheden hebben om klanten goed te bedienen. "Wij werken al acht jaar samen met een opleidingsinstituut dat onze medewerkers traint in servicegericht werken", vertelt directeur bedrijven Walter van Dinther. "Daar leren zij om elk klant contact te behandelen als een stap in de opbouw van een langdurige relatie." Elk jaar laat Roermond-Echt zes trainees een praktijkgerichte opleiding volgen. Die is niet alleen gericht op het behalen van de bancaire diploma's, maar ook op het aanleren van de juiste houding en gedrag. Daarna stromen zij het bankbedrijf in. Bij vacaturevervulling krijgen eigen mensen voorrang. Personeelszaken selecteert kandidaten op grond van hun individueel ontwikkelingsplan. "Zo dagen we mensen uit om zich te blijven ontwikkelen." Een aantal zaken komt telkens terug als directeuren van lokale Rabobanken vertellen over hun ervaringen met klantloyaliteit. Als bank aanwezig en bereikbaar zijn, is er daar een van. Bart van Dueren den Hollander, directeur particulieren bij Rabobank Hoeksche Waard, begint er meteen over. "Wij zijn van negen naar vijf kantoren gegaan. Maar niet zonder een alternatief te ontwikkelen. We hebben een nieuw advieskantoor gebouwd dat van acht uur 's ochtends tot acht uur 's avonds open is. En voor ouderen hebben wij speciale mobiele medewerkers die desgewenst bij hen aan huis komen om hun bankzaken te regelen." Dat resulteerde I BANK IN BEWEGING in een klanttevredenheid van 81 en een klantloyaliteit van 61 punten. Doen wat je belooft, is ook zo'n terugkerend thema. Erik van den Broek, directeur bedrijven bij Rabobank Hoeksche Waard: "Je moet geen dingen beloven die je niet kunt waarmaken. Niet bij het eerste contact heel genereus doen en dan later terugkrabbelen. Een onder nemer die een financiering nodig heeft, wil gewoon weten of hij verder kan of niet. En als dat nu nog niet kan, wanneer dan wel. Daarover moet je als bank geen onzekerheid laten bestaan." Een andere factor die ook vaak wordt genoemd, is de betrokkenheid van medewerkers, zowel bij de bank als bij de klant. Van Dueren den Hollander heeft zijn mensen nadrukkelijk laten meedenken over de reductie van het aantal kantoren in de Hoeksche Waard en over maatregelen om desondanks de service op peil te houden. Dat verhoogde de acceptatie aanzienlijk. En voor de klanten heeft hij stevig ingezet op het onder houden van de relaties. "Elke medewerker moet in een regionaal netwerk zitten en daar kunnen uitleggen waarom Rabobank de aangewezen partner is, nadruk kelijk ook in de zakelijke markt. Daarom hebben wij de afgelopen jaren ook veel seminars georganiseerd - iedere ondernemer is wel een paar keer uitgenodigd. Dat heeft echt een boost gegeven." Lokale aanwezigheid, doen watje belooft, betrokken zijn bij je klanten: al die factoren die maken dat klanten trouw blijven aan hun bank komen bij elkaar in het persoonlijke contact tussen medewerker en klant. Marketeers noemen dat niet voor niets het moment van de waarheid. "Wat dat betreft hebben wij een heldere strategie", zegt Van Dueren den Hollander. "Voor iedereen binnen onze organisatie is bekend en begrij pelijk wat we willen zijn en hoe we willen overkomen. Of het nu gaat om een CA-klant die komt binnenlopen voor een brochure of om een PB-klant die aanschuift om zijn beleggingsportefeuille door te nemen: de bejegening moet steeds vriendelijk zijn, deskundig, en snel." Johan Staes, Directeur Bedrijven bij Rabobank Zuide lijke Baronie, voegt aan die criteria voor het klant contact graag nog een aspect toe. Volgens hem wordt de kwaliteit van het contact uiteindelijk bepaald door de vraag of de medewerker oprechte interesse toont in de klant. "Wat is dat voor iemand die daar tegenover je zit? Wat beweegt hem of haar?" Sommige dingen kun

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2009 | | pagina 18