Nieuwe bemanning bij Stuurgroep Rabobank 2010
Nieuw: lokale online starterscommunities
In september startte een virtuele pilot: vier lokale banken lanceerden samen met Rabobank
Nederland een eigen online community voor startende ondernemers. Een unieke samen
werking, want in tegenstelling tot andere banken staan bij Rabobank de lokale banken en
netwerken aan het roer.
Per 1 november 2008 is de rol en samenstelling van de Stuurgroep
van het Programma Rabobank 2010; Processen Sturing gewijzigd.
Jos Rooijackers (Rabobank Rijk van Nijmegen) heeft de voorzitters
hamer overgenomen van Fred van Heyningen (Rabobank Westland),
die samen met Alphons Kurstjens (Rabobank Regio Schiphol) afscheid
heeft genomen van de Stuurgroep. Jan Smits (Rabobank Het Markiezaat)
en Klaas Evert Engelse (Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland)
zijn bij de Stuurgroep aan boord gekomen. De positie van Jan Loeters
(Rabobank Vaart en Vechtstreek)
en Nico Zevenbergen (Rabobank
Voorne-Putten Rozenburg) in de
Stuurgroep is ongewijzigd. Aan
de zijde van Rabobank Nederland
zal Joop Wijn (Directeur MKB)
zijn plaats afstaan aan Rob Kemna
(Directeur Bedrijfsmanagement).
Rik op den Brouw (Directeur Particulieren) blijft voorlopig lid van de
Stuurgroep, totdat een nieuwe Directeur ICT is benoemd.
Ook de rol van de Stuurgroep is gedeeltelijk gewijzigd. Lag de nadruk bij
de Stuurgroep vooral op de besturing van het programma en de bewaking
van deliverables (standaardprocessen en benodigde ICT-aanpassingen),
nu zal de stuurgroep vooral een monitorrol hebben. De Stuurgroep blijft
gericht op het toetsen hoe Visie Rabobank 2010 in de praktijk werkt.
De raad van bestuur besloot onlangs de huidige bestuursvorm van het
programma te continueren, om een aantal redenen. Het 'van-voor-en-
door-bankenprincipe' blijft gewaarborgd, net als de focus op de reali
satie van ICT-aanpassingen om procesverbeteringen die voldoen aan
de normen van het programma, te realiseren. Ten slotte is het essentieel
dat banken betrokken zijn en blijven bij de verdere implementatie van de
Visie Rabobank 2010.
O pintailpictures Alamy
Een groot voordeel van deze lokale online communities is datje als bank startende ondernemers al kunt
voorlichten als ze in de oriënteerde fase zitten, dus vóór ze met een afgerond ondernemingsplan op de stoep
staan. Vrijwel alle ondernemers oriënteren zich immers eerst virtueel voordat ze een bank kiezen. Daarnaast
bieden deze communities de startende ondernemer ook extra kansen, zoals aansluiting bij zo'n twintig lokale
ondernemersnetwerken.
De analyse van het bezoekersgedrag van deze zes maanden durende pilot moet leiden tot ultieme optima
lisatie van de communities. Een belangrijke variabele hierbij is de invloed van de aanwezigheid van het merk
Rabobank. Er zijn hiervoor twee versies van de community: een waarbij onze bank duidelijk aanwezig is en
een versie waarbij dat juist niet het geval is.
De virtuele communities vindt u hier:
http://utrecht.rabostarterscommunity.nl
http://weerterlandencranendonck.rabostarterscommunity.nl
http://denbosch.starterscommunity.nl
http://noordhollandnoord.starterscommunity.nl
8 BANK IN BEWEGING