Nieuwe bemanning bij Stuurgroep Rabobank 2010 Nieuw: lokale online starterscommunities In september startte een virtuele pilot: vier lokale banken lanceerden samen met Rabobank Nederland een eigen online community voor startende ondernemers. Een unieke samen werking, want in tegenstelling tot andere banken staan bij Rabobank de lokale banken en netwerken aan het roer. Per 1 november 2008 is de rol en samenstelling van de Stuurgroep van het Programma Rabobank 2010; Processen Sturing gewijzigd. Jos Rooijackers (Rabobank Rijk van Nijmegen) heeft de voorzitters hamer overgenomen van Fred van Heyningen (Rabobank Westland), die samen met Alphons Kurstjens (Rabobank Regio Schiphol) afscheid heeft genomen van de Stuurgroep. Jan Smits (Rabobank Het Markiezaat) en Klaas Evert Engelse (Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland) zijn bij de Stuurgroep aan boord gekomen. De positie van Jan Loeters (Rabobank Vaart en Vechtstreek) en Nico Zevenbergen (Rabobank Voorne-Putten Rozenburg) in de Stuurgroep is ongewijzigd. Aan de zijde van Rabobank Nederland zal Joop Wijn (Directeur MKB) zijn plaats afstaan aan Rob Kemna (Directeur Bedrijfsmanagement). Rik op den Brouw (Directeur Particulieren) blijft voorlopig lid van de Stuurgroep, totdat een nieuwe Directeur ICT is benoemd. Ook de rol van de Stuurgroep is gedeeltelijk gewijzigd. Lag de nadruk bij de Stuurgroep vooral op de besturing van het programma en de bewaking van deliverables (standaardprocessen en benodigde ICT-aanpassingen), nu zal de stuurgroep vooral een monitorrol hebben. De Stuurgroep blijft gericht op het toetsen hoe Visie Rabobank 2010 in de praktijk werkt. De raad van bestuur besloot onlangs de huidige bestuursvorm van het programma te continueren, om een aantal redenen. Het 'van-voor-en- door-bankenprincipe' blijft gewaarborgd, net als de focus op de reali satie van ICT-aanpassingen om procesverbeteringen die voldoen aan de normen van het programma, te realiseren. Ten slotte is het essentieel dat banken betrokken zijn en blijven bij de verdere implementatie van de Visie Rabobank 2010. O pintailpictures Alamy Een groot voordeel van deze lokale online communities is datje als bank startende ondernemers al kunt voorlichten als ze in de oriënteerde fase zitten, dus vóór ze met een afgerond ondernemingsplan op de stoep staan. Vrijwel alle ondernemers oriënteren zich immers eerst virtueel voordat ze een bank kiezen. Daarnaast bieden deze communities de startende ondernemer ook extra kansen, zoals aansluiting bij zo'n twintig lokale ondernemersnetwerken. De analyse van het bezoekersgedrag van deze zes maanden durende pilot moet leiden tot ultieme optima lisatie van de communities. Een belangrijke variabele hierbij is de invloed van de aanwezigheid van het merk Rabobank. Er zijn hiervoor twee versies van de community: een waarbij onze bank duidelijk aanwezig is en een versie waarbij dat juist niet het geval is. De virtuele communities vindt u hier: http://utrecht.rabostarterscommunity.nl http://weerterlandencranendonck.rabostarterscommunity.nl http://denbosch.starterscommunity.nl http://noordhollandnoord.starterscommunity.nl 8 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 8