interview Welke gevolgen zal dat hebben voor de hypotheekverstrekking? Hoe kunnen we zorgen dat Rabobank zo goed mogelijk door deze woelige periode heen komt? Kunnen de Rabobanken wel gewoon het midden- en kleinbedrijf in hun regio blijven helpen? Moeten de lokale banken nu ook bezui nigen? Gaan er ontslagen vallen? nieuwe klanten' De onderliggende ontwikkeling van veel fondsen is namelijk niet zo slecht als je uit de beurskoers zou kunnen opmaken. Hedgefondsen zijn op een gegeven moment door hun marges heen en moeten dan wel liquideren. Als dat eenmaal is gebeurd, kan een positieve correctie volgen. Maar daarna begint het pas. Dan moeten we het hebben van het herstel van de reële economie. En daar zijn we nog wel even zoet mee." klanten zeker. Met buitenlandse kredieten of leningen voor grote bedrijven zou ik terughoudender zijn. Dat is lastig, want dan loop je het risico dat die klant naar een ander gaat. Ik krijg zelf geregeld verzoeken binnen uit mijn eigen netwerk. Daarvan komt ongeveer de helft er doorheen: de rest staat er te zwak voor. Dat is een moeilijke boodschap, maar je moet hem wel durven brengen. Dit is een tijd om conservatief te bankieren." "Huiseigenaren zullen meer moeten betalen voor hun hypotheek en aan strengere eisen moeten voldoen. De afgelopen maanden zijn Nederlanders een stuk terughou dender geworden met het afsluiten van nieuwe hypotheken. Ik zie de woningmarkt nog niet zo gauw instorten, maar de laatste weken is hij wel bijna tot stilstand gekomen." "Omdat we een sterke uitgangspositie hebben, hoeven we niet halsoverkop allerlei ingrijpende maatregelen te nemen. We moeten ons gewoon goed blijven indekken tegen risico's, zoals we dat altijd al deden. Daar hoort ook bij dat we nuchter kijken naar nieuwe klanten. We moeten ons steeds afvragen of het ook goede klanten zijn en of ze op termijn hun verplichtingen kunnen blijven nakomen. Een goeie bankier leent iemand nooit meer geld dan hij kan terugbetalen." "Het MKB blijft bij ons terechtkunnen, en onze vaste "Het is altijd goed om op je uitgaven te letten. De laatste budgetvoorstellen die wij binnenkregen van Rabobank Nederland gingen nog uit van een kostenstijging van 10%. Daarvan hebben wij gezegd: maak daar liever min 10% van. Of de lokale banken dit voorbeeld willen volgen en hoe de lokale banken dat willen doen, mogen ze zelf invullen." "Een reorganisatie is wel het laatste wat ik in gedachten heb. Vaste medewerkers hebben niets te vrezen. Er is ook geen vacaturestop. Je kunt altijd gebruikmaken van het natuurlijke verloop. Externe adviseurs moet je ook alleen maar inhuren als het echt niet anders kan. Daarnaast kijken we kritisch naar onze reclame-uitgaven. Hadden we tot nu toe vier tot zes televisiespotjes, dan konden dat er wel eens twee of drie worden. 2009 wordt voor iedereen - banken, bedrijven en huishoudens - zeker een lastig jaar. We moeten ons blijven richten op onze leden, cliënten, de commercie, maar de indirecte kosten moeten volgend jaar omlaag onder het motto 'wat kun je de komende twaalf maanden missen, zonder dat de business wordt geaffec teerd'. En ten slotte, wat je normaal met z'n tienen doet, kan één jaartje ook met z'n negenen." BANK IN BEWEGING 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 5