sO Beloningsmodel dat ons loont redactioneel Rabobank COLOFON Rabobank Nederland Bert Mertens Margit van den Berg Ronald Korpershoek Fokkeline Padmos Ton Stek TonnyTriezenberg Sandra Bindi Rachad Silah Elhak Readershouse Brand Media, Amsterdam Hoofdredactie Hans Verstraaten, Lieke Lemmens, Claire Schalm Bureauredactie Eva Schravesande Redactie Rogier Aalders, Mandy Kleewein, Guus Peters, Stefan Peij, Frits Philips, Peter Rikhof, Leo Alexan- der Schlangen, Pierre Spaninks, Henk Vlaming Eindredactie Hugo Sauer, Nanda Muntaner Fotografie/illustraties Lizzy Kalisvaart, Leendert Masselink, Adrie Mouthaan, Michiel van Nieuwkerk, Karin Schwandt, Andrew Walkinshaw Projectmanagement IJda Ockers Accountmanagement Cindy Geuke Productie Carl Coenraad Vormgeving Robert Hengeveld Lithografie GPB Leiderdorp Drukwerkbegeleiding vdBJ/Print Support Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100, 3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon: 030-21 63 414 fax:030-21 61 916 e mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl Abonnementen BinB MAGAZINE: adresgegevens via de aangesloten bank laten opnemen in het abonneebestand in de Raboshop (artikelnummer 21502). Het magazine komt dan per post op het huisadres. De aangesloten bank dient zelfde eigen abonnementen te beheren, dus ook mutaties door te voeren, in de Raboshop. Andere belangstellenden van de Rabobank Groep kunnen zich via eigen bank of afdeling eveneens abonneren in de Raboshop. Mixed Sources Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. O 1996 Forest Stewardship Louncil De crisis in de financiële markten houdt de wereld in zijn greep. Het vertrouwen tussen banken onderling is fors aangetast en ook het vertrouwen van veel klanten, spaarders en leners in hun bank is geschaad of verdwenen. Vertrouwen komt te voet en vliedt te paard. In no-time onderging het Nederlandse bankenlandschap een herschikking die haar weerga niet kent. Onze bank heeft daarin haar sterke reputatie niet alleen behouden, maar ook versterkt. Een veel genoemde oorzaak van de huidige crisis is het beloningssysteem bij financiële instellingen. Gewezen wordt op de exorbitante bonussen die primair het eigen belang en het kortetermijnsucces aanmoedigen. Gelukkig is er in onze organisatie sprake geweest van grote terughoudendheid. Het eigen beheerste beloningsgedrag en een zorgvuldig risicomanagement zijn nu wellicht de belangrijkste redenen die ons tot een stabiele factor in het huidige tumult hebben gemaakt. In het algemeen - en zeker in het kernbedrijf- heeft de Rabobank de bonuscultuur niet gevolgd. Wel hebben we in sommige vakgebieden een bonussysteem toegepast om de vereiste expertise te kunnen aantrekken en inzetten. Ook zagen we de afgelopen tien jaar een tendens naar prestatiebeloning, voornamelijk gemeten in financiële en commerciële termen. Als gewenste managementstijl is daarbij ook het sturen op'output' gepropageerd. Het uitgangspunt is echter dat managers hun medewerkers coachen en zorgen dat die over de kennis en vaardigheden beschikken om hun taken goed te kunnen uitvoeren. Ook stimuleren we leiderschap dat medewerkers inspireert en motiveert om bij te dragen aan de doelstellingen van de bank en afdeling. Bij de selectie van medewerkers letten we bovendien op een juiste oriëntatie: klantgericht, persoonlijk en betrokken. In die visie volgen de gewenste resultaten dan 'als vanzelf! In plaats van op'output'zouden we dus nog beter kunnen sturen op'input'. In de dit najaar begonnen evaluatie van de lokale bestuursmodellen is onder meer het bestuur van de bank aan de orde. Bij de banken met het directiemodel is dat een meerhoofdig, professioneel bestuur. De hoogte van de beloning en vooral ook de verhouding tussen de honorering van de directieleden en de directievoorzitters is een veelbesproken onderwerp. De evaluatiecommissie heeft wijs geoordeeld zich niet zelf met de beloning bezig te houden. Het zou de aandacht van de bestuurlijke vraagstelling en de opdracht kunnen afleiden. Inmiddels is een paralleltraject gestart om een duidelijk en acceptabel beloningsmodel te ontwikkelen. Wat de uitkomst ook zal zijn, ik ga ervan uit dat zij de toets van de markt goed kan doorstaan. Maar ook dat zij niet te ver afstaat van Raiffeisens uitgangspunten: "kosteloos beheer en soberheid van inrichting" De gebeurtenissen om ons heen tonen aan dat beloning het gedrag van mensen sterk kan beïnvloeden. Ons beloningssysteem moet gedrag stimuleren dat past bij onze doelstellingen en kernwaarden. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn. rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 2