sO
Beloningsmodel
dat ons loont
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Bert Mertens
Margit van den Berg
Ronald Korpershoek
Fokkeline Padmos
Ton Stek
TonnyTriezenberg
Sandra Bindi
Rachad Silah Elhak
Readershouse Brand Media, Amsterdam
Hoofdredactie
Hans Verstraaten, Lieke Lemmens, Claire Schalm
Bureauredactie
Eva Schravesande
Redactie
Rogier Aalders, Mandy Kleewein, Guus Peters,
Stefan Peij, Frits Philips, Peter Rikhof, Leo Alexan-
der Schlangen, Pierre Spaninks, Henk Vlaming
Eindredactie
Hugo Sauer, Nanda Muntaner
Fotografie/illustraties
Lizzy Kalisvaart, Leendert Masselink, Adrie
Mouthaan, Michiel van Nieuwkerk, Karin
Schwandt, Andrew Walkinshaw
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Cindy Geuke
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Robert Hengeveld
Lithografie
GPB Leiderdorp
Drukwerkbegeleiding
vdBJ/Print Support
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100, 3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030-21 63 414
fax:030-21 61 916
e mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Abonnementen
BinB MAGAZINE: adresgegevens via de aangesloten bank
laten opnemen in het abonneebestand in de Raboshop
(artikelnummer 21502). Het magazine komt dan per
post op het huisadres. De aangesloten bank dient zelfde
eigen abonnementen te beheren, dus ook mutaties door
te voeren, in de Raboshop. Andere belangstellenden
van de Rabobank Groep kunnen zich via eigen bank of
afdeling eveneens abonneren in de Raboshop.
Mixed Sources
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
O 1996 Forest Stewardship Louncil
De crisis in de financiële markten houdt de wereld in zijn greep. Het vertrouwen tussen
banken onderling is fors aangetast en ook het vertrouwen van veel klanten, spaarders
en leners in hun bank is geschaad of verdwenen. Vertrouwen komt te voet en vliedt
te paard. In no-time onderging het Nederlandse bankenlandschap een herschikking
die haar weerga niet kent. Onze bank heeft daarin haar sterke reputatie niet alleen
behouden, maar ook versterkt.
Een veel genoemde oorzaak van de huidige crisis is het beloningssysteem bij financiële
instellingen. Gewezen wordt op de exorbitante bonussen die primair het eigen belang
en het kortetermijnsucces aanmoedigen. Gelukkig is er in onze organisatie sprake
geweest van grote terughoudendheid. Het eigen beheerste beloningsgedrag en een
zorgvuldig risicomanagement zijn nu wellicht de belangrijkste redenen die ons tot een
stabiele factor in het huidige tumult hebben gemaakt.
In het algemeen - en zeker in het kernbedrijf- heeft de Rabobank de bonuscultuur niet
gevolgd. Wel hebben we in sommige vakgebieden een bonussysteem toegepast om
de vereiste expertise te kunnen aantrekken en inzetten. Ook zagen we de afgelopen
tien jaar een tendens naar prestatiebeloning, voornamelijk gemeten in financiële en
commerciële termen. Als gewenste managementstijl is daarbij ook het sturen op'output'
gepropageerd.
Het uitgangspunt is echter dat managers hun medewerkers coachen en zorgen dat die
over de kennis en vaardigheden beschikken om hun taken goed te kunnen uitvoeren.
Ook stimuleren we leiderschap dat medewerkers inspireert en motiveert om bij te
dragen aan de doelstellingen van de bank en afdeling. Bij de selectie van medewerkers
letten we bovendien op een juiste oriëntatie: klantgericht, persoonlijk en betrokken. In
die visie volgen de gewenste resultaten dan 'als vanzelf! In plaats van op'output'zouden
we dus nog beter kunnen sturen op'input'.
In de dit najaar begonnen evaluatie van de lokale bestuursmodellen is onder meer
het bestuur van de bank aan de orde. Bij de banken met het directiemodel is dat een
meerhoofdig, professioneel bestuur. De hoogte van de beloning en vooral ook de
verhouding tussen de honorering van de directieleden en de directievoorzitters is een
veelbesproken onderwerp. De evaluatiecommissie heeft wijs geoordeeld zich niet zelf
met de beloning bezig te houden. Het zou de aandacht van de bestuurlijke vraagstelling
en de opdracht kunnen afleiden.
Inmiddels is een paralleltraject gestart om een duidelijk en acceptabel beloningsmodel
te ontwikkelen. Wat de uitkomst ook zal zijn, ik ga ervan uit dat zij de toets van de markt
goed kan doorstaan. Maar ook dat zij niet te ver afstaat van Raiffeisens uitgangspunten:
"kosteloos beheer en soberheid van inrichting" De gebeurtenissen om ons heen tonen
aan dat beloning het gedrag van mensen sterk kan beïnvloeden. Ons beloningssysteem
moet gedrag stimuleren dat past bij onze doelstellingen en kernwaarden.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn. rabobank.nl