'ALS JE ALS BANK MIDDEN IN DE SAMENLEVING WILT STAAN, IS EEN LEDENWEBSITE ONMISBAAR" best practice Prikkelen Passie Elektronische verkiezingen kenheid van leden is dat we de verwachtingen goed managen. Zo kunnen we de coöperatie aanpassen aan ontwikkelingen in de maatschappij." Een andere succesfactor is de fasering van de virtuele ledenparticipatie. "Wie te snel wil, loopt het risico de ambities niet te kunnen waarmaken. Een gefaseerd tijdpad helpt ons de virtuele ledenplatforms regelmatig te consul teren. Toen wij de eerste keer een e-mail naar de leden verstuurden, was de respons opvallend hoog. Maar je moet niet teveel in één keer willen, anders gaat dat ten koste van de zorgvuldigheid van het proces", waarschuwt Smeets. In oktober hield de bank een eerste peiling via e-mail, waarin leden een aantal vragen werd voorgelegd. Dat is de eerste fase van de virtuele participatie. Fase twee is het gericht inzetten van de peiling in specifieke gebieden en onder bepaalde doelgroepen. In de derde fase krijgen de leden zeggenschap, bijvoorbeeld over de besteding van het sociaal dividend. De bedoeling is dat deze fase in 2010 aanbreekt. De ledenraden moeten verder zorgen voor een goede terugkoppeling van de reacties aan de leden en aangeven wat zij doen met de inbreng. "Er moet opvolging zijn van de reacties die je losmaakt met ledenparticipatie" zegt Leijnse van Walcheren/Noord-Beveland. "Je moet daarover ook verantwoording afleggen aan de leden. Maximale transparantie is een voorwaarde, maar dan wel op alle fronten. Niet alleen op de ledensite, maar ook in het ledenblad. Daarvoor zijn ook afspraken nodig, bijvoorbeeld over de termijn waarbinnen we reageren op reacties van leden en over de rol daarbij van de ledenraad en de bank." Ook de aantrekkelijkheid van de website verdient aandacht. Hoge bezoekersaantallen zijn nodig om de ledenpartici patie van de grond te krijgen. Er moet voortdurend iets nieuws zijn te vinden, iets dat leden prikkelt. "De uitdaging is telkens weer een prikkelende stelling neer te leggen die aansluit bij de beleving en interesse van de leden", zegt manager Coöperatie Boon van Rabobank Haarlem en Omstreken. "Daarnaast proberen we de belangstelling hoog te houden door aanbiedingen te doen via de website, bijvoorbeeld lastminutedeelnames aan evenementen als workshops of expertmeetings." Ook belangrijk om rekening mee te houden: de interactie met de overige dienstverlening. Ledenparticipatie is niet uitsluitend virtueel, waarschuwen de betrokken banken. Nog steeds zijn real life bijeenkomsten gewenst, ook al zien die er nu wat anders uit door de virtuele omgeving. "Vroeger waren afdelingsbijeenkomsten nogal formeel", aldus Leijnse. "We gaan nu toe naar korte vergaderingen, waarna de resterende tijd wordt gevuld met een lezing ot een netwerkbijeenkomst." De laatste - maar niet de minste - randvoorwaarde is passie. Een bank moet het zien zitten om leden te betrekken bij de coöperatie. "Het organiseren van virtuele participatie kost tijd", zegt Leijnse van Walcheren/Noord- Beveland. "Maar het enthousiasme dat je onder de leden losmaakt, inspireert. Dat geeft energie." De wet gaat ervan uit dat leden van een coöperatie hun stemrecht uitoefenen in een vergadering. Elk lid heeft, zo stelt de wetgever, ten minste één stem. Begin vorig jaar heeft de wetgever het gebruik van elektronische communi catiemiddelen expliciet mogelijk gemaakt. Hiermee hoopt de overheid de verenigingsdemocratie te bevorderen en kosten voor vergaderen te besparen. Onder de mogelijk heden vallen e-mail, websites, intranet en videoverbin dingen, maar ook stemmen via stemkastjes. Door de wetswijziging is het mogelijk een vergadering elektronisch bijeen te roepen, een elektronische volmacht te verstrekken, de vergadering zelf elektronisch te houden en ook verkiezingen buiten vergadering elektronisch te laten plaatsvinden. Het aantal leden dat deelneemt aan verkie zingen van ledenraden zou hierdoor kunnen toenemen. Toch bestonden voor het aannemen van de nieuwe wet ook bedenkingen tegen elektronische verkiezingen. Die hebben te maken met het debat voorafgaand aan een verkiezing. Zal dat op internet net zo levendig zijn als bij traditioneel georganiseerde verkiezingen, of is de discussie juist de grote afwezige bij online verkiezingen? Of internetverkiezingen meer stemmers trekken en wat de inbreng daarbij is van de leden, is nog niet duidelijk. Toch lijkt het dat de internetdemocratie ook bij Rabobank doorgang zal vinden. Zo staat in 2009 op de planning leden ook virtueel de mogelijkheid te geven hun stem te laten horen bij de lokale virtuele bank. BANK IN BEWEGING 23

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 23