Groot succes Participatiecyclus van onder hen heersende meningen. Ook mailen we een elektronische nieuwsbrief naar de geregistreerde leden, met daarin links naar informatie op de ledensite." Sinds eind mei hebben 1800 van de 9000 leden zich geregi streerd. "De nieuwsbrief zorgt telkens voor een hausse in het bezoek aan de ledensite", stelt Boon tevreden vast. "Dan loopt het aantal bezoeken op tot driehonderd per dag. Uiteindelijk is de bedoeling dat we via deze ledensite communities maken: een soort Hyves waarbij leden zich op basis van hun profiel kunnen aansluiten bij groepen met wie zij iets delen. Ook willen wij bevorderen dat zij elkaar diensten aanbieden via de ledensite. Daarmee bedoelen we geen handel, maar een soort vrijwillige dienstverlening of het uitwisselen van informatie. Leden kunnen elkaar bijvoorbeeld informeren over vakantiebe stemmingen - een heel alledaags voorbeeld van het delen van kennis." Dat de website van Rabobank Haarlem en Omstreken aanslaat, blijkt uit de reacties die bezoekers achterlaten. Zo kwamen er onthullende reacties op een vraag over de dienstverlening van de bank. "We kregen hier heel veel reacties op", zegt directievoorzitter Mulder. "Veel waren zwart-wit, maar juist door die scherpte leren wij van de ervaringen van onze klanten. Alleen al daarom vind ik de virtuele ledenparticipatie een verantwoorde inspanning." Het moment waarop een bank kiest voor het virtualiseren van de relatie met de leden valt soms samen met een veranderingstraject. Zowel Rabobank Walcheren/Noord- Beveland als Rabobank Sint-Oedenrode Schijndel grepen 22 I BANK IN BEWEGING fusies aan om de ledenparticipatie te verleggen naar internet. Rabobank Walcheren/Noord-Beveland liet de verkiezing van de ledenraad bijvoorbeeld gedeeltelijk virtueel verlopen. Hoewel dit volgens de statuten nog niet mogelijk was, heeft Rabobank Nederland hiervoor toch toestemming verleend. "Wij zijn in 2006 ontstaan na een fusie tussen vier Rabobanken", zegt senior adviseur Coöperatie Nathalie Leijnse. "Omdat we een nieuwe organisatie vormden, moest er ook een nieuwe ledenraad worden gekozen. Binnen Rabobank Nederland zijn wij de eerste die daarvoor een online verkiezing hebben gehouden. Hiervoor hebben wij onze lokale website omgebouwd tot een ledensite; het commerciële gedeelte is naar de klantensite van Rabobank Nederland gegaan. Wie hulp nodig had bij online stemmen, kon bij een van de kantoren een digitale stem uitbrengen. De uitslag hebben we via de website bekendgemaakt. Onze aanpak leidde ertoe dat ongeveer duizend leden hebben gestemd; in het verleden lag dat op zon honderd tot honderdvijftig per bank." Een groot succes dus. Dit resultaat motiveerde Walcheren/Noord-Beveland de online ledenparticipatie verder uit te bouwen. "Dit is belangrijk voor de bijdrage van de leden in de beleidsont wikkeling van de bank", stelt Leijnse vast. "Het is belangrijk dat we de speerpunten uit het beleidsplan voor 2009 kunnen toetsen bij onze leden, en via internet werkt dat uitstekend." Inmiddels weten de betrokken banken dat het organiseren van virtuele betrokkenheid meer vraagt dan het opzetten en beheren van een website. De randvoorwaarden luisteren nauw. "Eén van de belangrijkste lessen is om de participatie goed te organiseren", zegt directeur Guul Smeets van Rabobank Sint-Oedenrode Schijndel. "Wij maken gebruik van een Virtueel Ledenplatform om diverse thema's te toetsen als maatschappelijke betrokkenheid of kwaliteit van de dienst verlening. We maken gebruik van een participatiecyclus. De eerste stap bestaat uit het bepalen van de thematiek. De basis hiervoor zijn de uitkomsten van onze ledenpanels. Daarna volgt het consulteren van de leden, en het voeren van de dialoog. Vervolgens vindt besluitvorming plaats op basis van de reacties, waarna de laatste fase aanbreekt: de terugkoppeling. Belangrijk voor het opzetten van deze virtuele betrok-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 22