best practice Hausse "Onze ledensite biedt absoluut een meerwaarde", zegt Wiegert Mulder, directievoorzitter van Rabobank Haarlem en Omstreken. Twee jaar geleden besloot deze bank een website speciaal voor leden te lanceren, waarmee zij de leden op een andere manier wil benaderen dan via traditionele kanalen. "De virtuele ontwikkeling speelt in de samenleving", verklaart Mulder. "Als je daar als bank middenin wilt staan, is zon leden website onmisbaar, want daarmee ben je deel van die ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat je door voor leden online beter zichtbaar te zijn, je je klanten beter bereikt." Rabobank Haarlem en Omstreken is niet de enige Rabobank die internet gebruikt als moderne optie om leden te bereiken. Ook Rabobank Walcheren/Noord- Beveland en Rabobank Sint-Oedenrode Schijndel benaderen de leden tegenwoordig online. Elk op een eigen manier, maar het doel is bij alle banken hetzelfde: zorgen dat leden (nog) meer betrokken raken. Wat zijn de mogelijkheden? Die variëren van online verkiezingen voor de ledenraad tot het stimuleren van discussie op de ledenwebsite. Die laatste optie is populair bij Rabobank Haarlem en Omstreken. "Wij wilden meer contact met de leden", motiveert Ger Boon, manager Coöperatie, de lancering van de ledenwebsite. "Niet dat het daaraan ontbrak, want naast afdelingsvergaderingen is er ook Dichterbij, het blad voor de leden. Maar we wilden meer input van onze leden over zaken die hen bezighouden. Ledenvergaderingen trekken gemiddeld honderd mensen, maar we hebben negenduizend leden waarmee we actief in contact willen komen." De ledensite van Rabobank Haarlem en Omstreken is uitgevoerd in de Rabobank-huisstijl, al gaat de site niet over bankieren, maar over maatschappelijke thema's. "Er zijn weblogs waarop leden kunnen reageren en we organiseren polls, waardoor we snel een indruk krijgen BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 21