het debat Tekst: Leo Alexander Schlangen Fotografie: Michiel van Nieuwkerk 'Je moet ook kunnen luisteren naar die eenling in de zaal' an iedereen lid worden van jullie organisatie? LvdP: "Elke klant die erom vraagt, kan dat. Ook met alleen een betaalrekening. Naarmate de betrokkenheid groter wordt, zullen wij een klant vragen lid te worden. Daarbij hanteren we geen verschillende lidmaatschapsvormen. Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer telt momenteel 7500 leden." I GvW: "Ja, maar bij ons bestaan er wel gradaties. De meest simpele vorm is het 'gewone' lidmaatschap. Je maakt dan geen gebruik van bijvoorbeeld een ANWB-dienst als de Wegenwacht, maar hebt wel het recht mee te praten en mee te beslissen over de vereniging. Ook profiteer je van kortingen op verzekeringen, recreatieve uitjes en producten in onze winkels. Veel mensen zijn natuurlijk lid van de Wegenwacht. Grappig: het aantal 'gewone' leden groeit licht. Het zijn er nu zon 400.000, op een totaal aantal leden van 3,9 miljoen. Ze willen profiteren van onze aan biedingen, maar zien ons ook als belangenbehartiger." SA: "Wat dat betreft voel ik me aan deze tafel een buiten beentje. De leden van Friesland Foods - zo'n 9500 melkveebedrijven - zijn namelijk allemaal tevens eigenaar van de onderneming Friesland Foods. Ze leveren een melkvolume aan. De toetreding van een nieuw lid heeft automatisch consequenties voor het grotere geheel. Momenteel voegt nieuw volume weinig waarde toe aan de coöperatie en dus nemen we weinig nieuwe leden aan. Een nieuw lid moet zich bovendien inkopen en betaalt op dit moment ongeveer 10 eurocent per kilogram melk die hij aanlevert. Dan hebben we het al gauw, voor een gemiddeld melkveehouderijbedrijf, over een bedrag van 50.000 euro. Niet niks dus!" De ANWB, Friesland Foods en Rabobank zijn organi saties van minstens 100 jaar. Is de betrokkenheid van de leden altijd even groot geweest? SA: "Vijftig jaar geleden had elk dorp een eigen coöperatie. Door diverse fusies bleven er uiteindelijk, naast een aantal kleinere coöperaties, twee grote partijen over: Friesland Foods en Campina. Je zag daardoor een afname van de betrokkenheid. Vijftien jaar geleden besloot het bestuur tot een meer zakelijke koers. Dat was toen nodig om rust te creëren in de noordelijke zuivel, maar had wel als gevolg dat de betrokkenheid onder leden daalde. Zo'n vijfjaar geleden hebben we de koers gewijzigd. Dat een lid zich nog vooral een leverancier van grondstof voelde, vonden we niet meer passen. We willen het saamhorigheidsgevoel weer versterken. Je ziet ook dat we in onze communicatie weer veel meer de nadruk op het woord 'coöperatie' leggen. Kortom: in de geschiedenis heeft de ledenbetrokkenheid grote slingerbewegingen gemaakt." LvdP: "De zalen waren bij ons een stuk minder vol in perioden dat vooral bancaire zaken op de agenda stonden. In tijden dat er maatschappelijk relevante onderwerpen de revue passeren, zoals momenteel het geval is, zie je de betrokkenheid stijgen. Waar we enkele jaren geleden genoeg hadden aan één avond in een klein zaaltje, moeten BANK IN BEWEGING 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 15