INSPIRATIE "Lid van de Rabobank? Wat is dat?" PROOI BOEK Welvaart voor de wereld BOEK Controle is goed, vertrouwen is beter BOEK De Prooi Jongeren hebben weinig met banken. Ze stallen er hun geld en hebben een betaalrekening, maar verder vinden ze banken even interessant als een aardgasleverancier. En dat geldt ook voor de Rabobank. Is het tijd voor eert nieuw economisch model? Jeffrey Sachs vindt van wel. Sterker nog: volgens hem moet dit nieuwe mondiale model een coöperatieve grondslag hebben en milieubewust zijn. Volgens Sachs zijn wij alleen verzekerd van welvaart als we duurzame projecten en technologie ontwikkelen en verspreiden, de wereldbevolking stabiliseren en de allerarmsten helpen te ontsnappen uit de valstrik van armoede. Softe thema's als milieu, volksgezondheid, bevol kingsgroei en armoede zullen volgens hem de komende jaren uitgroeien tot politieke breekpunten. J. D. Sachs, Business Contact, ISBN 9789047001188, 29,95 Controle is goed vertrouwen nog beter Wie denkt dat de huidige bestuurlijke wanorde uniek is voor deze periode, heeft het mis. Al bij de oprichting van s werelds eerste beursgenoteerde onderneming, de VOC, waren er grote corporate gover- nunce-problemen. Telkens weer komen er nieuwe wetten die de relatie tussen bestuurders, commissarissen en aandeelhouders proberen te regelen. Maar zijn die wetten en regels wel effectief? Lees Kees Cools' Controle is goed, vertrouwen is beter. K. Cools, Gorcum, ISBN 9789023241768, 24 JEROEN SMIT BLINDE TROTS BREEKT ABN AMRO Een jaar geleden werd ABN-Amro tegen de wens van velen, gesplitst en verkocht. Wat ging er mis? Onderzoeks journalist Jeroen Smit, die eerder de Ahold-affaire beschreef, probeert door middel van 120 interviews in kaart te brengen hoe deze Nederlandse bank werd verkwanseld. J. Smit, Prometheus, ISBN 9789044613124, 19,95 Lokale banken zijn zeer begaan met het thema jongeren. Meer dan vijftig banken reageerden op een recente oproep van Coöperatie Bestuur AB om actief met jongeren aan de slag te gaan. Met ruim 35% heeft de Rabobank namelijk een fors hoger marktaandeel dan ABN Amro en de Postbank in de jongerenmarkt. Desondanks voelen jongeren zich niet meer of minder verbonden met de Rabobank dan met een andere bank. Ze voelen niet waarin de Rabobank zich onderscheidt van andere banken. Ze denken zeker niet aan de bank als een organisatie die helpt hun ambities te realiseren, ondanks dat de financiële producten en diensten goed aansluiten bij hun behoeften. Het aantal jonge leden is laag en neemt af. Jongeren zijn echter van fundamenteel belang voor de toekomst van de Rabobank om de coöperatie actuele inhoud en betekenis te geven. Voldoende reden voor actie. Tot dusver benaderen we jongeren vooral vanuit het perspectief van de Rabobank. Het is tijd voor de wereld vanuit het oogpunt van jongeren. De ambitie van de klant moet als vertrekpunt en doelstelling gelden. Vanuit dit perspectief worden de komende tijd ideeën ontwikkeld, samen met jongeren en lokale banken om te zorgen dat de bank meer betekenis krijgt voor jongeren rond thema's als ondernemen, educatie, maatschappij en netwerken: activiteiten waarmee jongeren hun ambities realiseren en de Rabobank als coöperatieve bank vitaal blijft. Reacties: fm.rn.infodesk coöperatie en bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 11