als een hype. Betalen per sms zie ik meer Kijk, een nieuw mobiel dienstje. NOU en? c jaren. Die mogelijkheden zijn aan de kant gezet bij het internet- bankieren. Vooral voor het bedrijfsleven is dat lastig." Ten Hoopen: "Ik vraag me sterk af of de reclameuitingen van Rabobank Nederland worden gedragen door de lokale banken. Het imago dat in de spotjes wordt uitgedragen, zie ik niet direct terug. Ik vind het moeilijk erachter te komen wat nu de toegevoegde waarde is van de Rabobank." Hoe staan jullie tegenover nieuwe spelers op de markt? Bizner, Freo, maar ook van oorsprong andersoortige bedrijven, als Hema en Kruidvat? Zou je daar met hetzelfde gemak een lening of hypotheek afsluiten? Audhoe: "Mijn gevoel zegt toch sterk: schoenmaker houd je bij je leest. Bij financiële producten van de Hema krijg ik geen goed gevoel. Misschien dat ik, als het tien jaar goed gaat, eens ga kijken of ze iets voor mij kunnen betekenen." Maar een concept als Bizner dan? Helemaal op jullie gericht. Online, geen kantoren, je krijgt als starter gelijk tot 5000 euro startkapitaal zonder businessplan. Dat zou jullie toch moeten aanspreken? Ten Hoopen: "Als Bizner er al was geweest toen ik begon, zou ik dat zeker overwogen hebben. Het concept is goed. Als startende ondernemer krijg je er meteen een boekhoudpakket bij. Een goede zaak, voor ondernemers die geen zin hebben meteen een accountant in te schakelen. Het is voorts een plus dat Bizner deel uitmaakt van de Rabobank Groep. Van dat imago profiteren ze, dat boezemt vertrouwen in." Omta: "Ik wist helemaal niet dat Bizner deel uitmaakt van de Rabobank! Voor hetzelfde geld was het een onderdeel van C1000!" Hoewel er behoorlijk is gesaneerd, vind je in Nederland op elke straathoek nog een bank. Wel wordt volop geëx perimenteerd met andere vormen van klantcontact, bijvoorbeeld via webcams op servicepunten. Er dienen zich steeds meer mogelijkheden aan: via een video scherm, met beeldtelefoon. Hoe belangrijk is een fysiek kantoor voor jullie? Omta: "Als particulier heb ik weinig behoefte aan een pand waar ik terechtkan. Voor zakelijke spelers ligt dat ongetwijfeld anders. De trend om vestigingen te sluiten, vind ik zeker voor dat deel van de markt geen goede. Ik begrijp dat je een deel van de filialen sluit, maar er moet een fysieke lokale vestiging overblijven." Ten Hoopen: "Ik denk dat de introductie van die nieuwe mogelijkheden pas werkt als je het verschil zelf in de porte monnee voelt. Als u van onze webcamservice gebruikmaakt, betaalt u minder kosten, zoiets." Sietses: "Mij bekruipt weieens het gevoel dat banken dingen doen die hip zijn om hip te zijn. En vervolgens denken ze dat jongeren het leuk vinden. Ik ben best bereid te betalen voor service en voor het feit dat ik iemand te spreken kan krijgen. Het draait niet alleen om de kosten. Als het honderden euro's per jaar scheelt, wordt het misschien een ander verhaal. De neiging van banken om voor de klant te beslissen vind ik geen goede zet. Heb ik daar als consument alsjeblieft zelf ook nog wat over te zeggen? Niet alleen als zakelijke klant, óók als ik als particulier kom voor een hypotheek." Omta: "Lex heeft wat mij betreft wel een punt. Ik snap de keuzes wel van de banken: we spelen in op jong en hip in de hoop dat jongeren later blijven hangen. Maar ik denk dat de manier waarop het gebeurt de verkeerde is." Smits: Er worden veel zaken geïntroduceerd zonder dat mij duidelijk is of er behoefte aan is. Betalen per sms via de Rabobank bijvoorbeeld. Ik zie niet in wat daar praktisch aan is, als je in een winkel staat te smsen terwijl de rij alsmaar langer wordt. Dat soort zaken zie ik meer als een hype: kijk, een nieuw mobiel dienstje. Nou en?" Audhoe: "Deze verschuivingen komen voor mij alweer te laat. Ik ben gewend naar een kantoor te stappen, beter gezegd vérwend." Straks betalen met je mobieltje in de kroeg en in de supermarkt: dat heb je tóch bij je en je portemonnee kun je dan thuislaten. Ik had van jullie meer enthou siasme verwacht. Jullie moeten toch de early adopters zijn. Sietses: "ik vind het niet erg als toevoeging, als ik maar niet gedwongen word zo te betalen. Die keus maak ik graag zélf" Omta: "Ik zie het er nog wel van komen dat we zaken per webcam gaan regelen. In de jaren negentig had nauwelijks iemand behoefte aan internet. Het vertrouwen was oorspron kelijk zo laag dat niemand erover peinsde zijn zaken te regelen via internet. En kijk nu eens. Die dingen hebben even tijd nodig." Wilt u reageren? Mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 15