mobiele diensten, internetbankieren. Zeker voor jongeren zijn dat
belangrijke zaken. En daar ligt toch de trend; zij staan meer open
voor nieuwe ontwikkelingen. En kopen gemakkelijker online."
Sietses: "Zelfs één medewerker kan het verschil maken. Ik wil
bij mijn bank iemand zien die betrouwbaar is, die me echt wil
helpen, en waarvan ik het gevoel krijg dat hij of zij interesse in mij
heeft. Voor een betaalrekening maakt het weinig uit, maar voor
andere financiële diensten wel."
Speelt ook vertrouwen een rol? Fortis bijvoorbeeld
maakte een flinke smak. Een heel gevestigde bank toch,
die ABN Amro heeft overgenomen en daar te veel geld
voor betaalde.
Smits: "Ik heb de beelden gezien van mensen die in de rij
stonden bij Amerikaanse banken. Dat vond ik toch wel
verontrustend. Als zelfs zo'n grote bank zoiets kan overkomen,
hoe zit het dan met mijn bank? Die gedachte is wel even bij me
opgekomen."
Welk idee hebben jullie van de Rabobank?
Ten Hoopen: "Een verzameling van een aantal kleine banken,
die de naam Rabobank gebruiken. Dat 'klein' zou een plus
kunnen zijn, omdat je eerder denkt aan persoonlijke contacten
met de bankmedewerkers. Ik heb het idee dat de Rabobank
een tamelijk hiërarchische organisatie is. Door die vele lagen
kunnen de mensen onderin weinig voor je betekenen als je wat
extras wilt."
Omta: "Ik heb het gevoel dat het een vrij stugge organisatie is."
Audhoe: "Zoals gezegd was mijn eerste kennismaking niet
zo'n positieve. Daar moet je op een bepaald moment natuurlijk
weer afstand van kunnen nemen. En misschien gold het alleen
voor dat ene filiaal. Bij de Rabobank heb ik het gevoel dat er
tussen de verschillende vestigingen veel verschil kan zitten. Bij
ABN Amro heb ik het idee dat de guidelines strakker zijn, dat
er sprake is van meer uniformiteit."
Sietses: "Dat klopt, dat het per bank kan verschillen. Niet
zozeer in de bedrijfsprocessen maar meer in de benadering.
Landelijk draagt het bedrijf het beeld van betrouwbaarheid
uit in z'n reclameuitingen. Of dat er lokaal ook uitkomt, is de
vraag. Zelf heb ik daarmee overigens geen slechte ervaringen."
Omta: "Mijn gevoel is dat de Rabobank steeds meer opschuift
naar de middenmoot, de grootste gemene deler. Een voorbeeld:
mijn vader deed altijd aan telebankieren, wat meer mogelijk
heden bood, zoals het maken van selecties van bepaalde jaren
en het terugvragen van rekeningoverzichten over meerdere
Sietses: "Ik zit zowel bij de ABN Amro als bij de Rabobank.
Sparen en beleggen doe ik bij de Rabobank. Voor een betaal
rekening maakt het niet zoveel uit waar je die hebt."
Smits: "De Postbank is mijn bank. Een grote bank, die toch
persoonlijke service biedt. Ik heb een keer gevraagd of de bank
kon stoppen met afschriften sturen. Dat was op dat moment nog
niet mogelijk. Maar korte tijd later wel. Daarover kreeg ik keurig
een briefje. Kennelijk hadden ze mijn wens in hun systeem gezet.
Dat vind ik zeer positief. Bij de Rabobank had ik een spaar
rekening, door mijn opa geopend bij mijn geboorte. Die is op
zeker moment zonder bericht omgezet naar een spaarrekening
met een rente van 1 procent. Die heb ik toen opgezegd."
Welke criteria zijn voor jullie belangrijk bij de keuze van een
bank of financieel dienstverlener?
Ten Hoopen: "Als ondernemer vind ik het belangrijk dat mijn
bank weet wat ik doe en dat er met mij wordt meegedacht. Bij
ABN Amro heb ik een vaste contactpersoon die ik kan bellen.
Dat wil een enkele keer wel eens rouleren, maar in principe is het
een en dezelfde persoon. Persoonlijk advies is het belangrijkst.
Zaken als internetbankieren ook natuurlijk, maar dat zijn vrij
basale gemakken, die je ook elders kunt krijgen."
Audhoe: "Service en vooral snelheid van service wegen voor
mij het zwaarst. Ik heb bij de bank eveneens te maken met een
tweetal mensen. Die kan ik altijd bellen. Vaste aanspreekpunten
zijn belangrijk. Ik heb geen zin om elke keer opnieuw te moeten
uitleggen wie ik ben en wat ik doe."
Omta: "Het is wel opmerkelijk dat jullie als ondernemer toch
allebei eerst de Rabobank kozen om naartoe te stappen. Voor mij
tellen flexibiliteit en toegankelijkheid, of het nu gaat om zakelijk
of particulier. En dan denk ik niet alleen aan de openingstijden,
maar ook aan overige faciliteiten, zoals de beschikbaarheid van
14 BANK IN BEWEGING