Durf te innoveren... en de klant zal blijven! Afscheid gastcolumn Alkmaar e.o.: C.W. Dekker*, lid RvC;W.J. Dijkstra**, vice-secretaris RvC; J. Duinkerken**, voorzitter RvC; N.S.P. Goudsblom*, lid bestuur; N.J.M. Henselmans*, lid RvC; G.G.L. Hartgers*, lid RvC; SJ. Mulder*, lid RvC;T.C.M. Wever**, lid bestuur; J.M. Groen*, secretaris bestuur; J, Grin**, lid bestuur; M.A.J.N. Schuurman**, lid RvC. Amerstreek: J.M.A. Blom**, lid RvC. Assen-Beilen: drs. K. Stol**, lid RvC. Bernheze-Maasland: J.PJ. van Zutphen**, vice-voorzitter RvC. Best - Oirschot - de Beerzen; N.C.L.M. de Bruin**, lid RvC; A.P.M. Neggers**, lid RvC; J.F.P.M. Smetsers**, voorzitter bestuur. Beveland: J.M. de Jonge**, lid bestuur; C.N. van Schaik*, lid RvC; G.A.M.Vermue-v.d. Pas*, lid bestuur; A. Spruit**, voorzitter RvC; G.W. Rutjes*, lid RvC; A.E.M.M. Lijmbach**, lid RvC; P.van Dijke**, lid bestuur. Bommelerwaard: PJ.M. van Asseldonk*, lid RvC. De Lauwers: T. Mulder*, lid RvT;T. Loonstra*, lid RvT; A. van der Weg-Kamminga*, lid bestuur. Drachten-Ureterp: J. Ploeg*, lid bestuur; E.H.Togtema*, lid RvC; R. Jacobi**, secretaris bestuur; EJ. van Marum**, voorzitter bestuur. Geldrop Heeze Leende: M.GJ. van der Sande-Holthuizen*, voorzitter bestuur. Groesbeek-Millingen aan de Rijn: W.T.A. Spann**, secretaris RvC. Haarlem e.o.: H.AJ. Herman Moné**, lid RvC. Utrecht: drs. J.C. ten Cate lid RvB Rabobank Groep De dagen van 'het loket'zijn geteld. En daarmee ook de persoonlijke dienstver lening, zo lijkt het. Internetbankieren thuis of op kantoor is geen alternatief voor persoonlijk contact en advies. Waarom zou de klant nog bij zijn bank blijven als de rente elders een beetje hoger is, of als de concurrerende bank minder storingen heeft. Kunnen ban ken in het digitale tijdperk de klant nog vasthouden? Ja, dat kan. Maar dan zal er wel wat moeten gebeuren. Klanten, of het nu particulieren zijn of bedrijven, willen (en moeten zo onder hand) hun financiële zaken zelf regelen. Maar de banken zijn over het algemeen niet veel verder gekomen dan het on- line toegang geven tot betaalrekenin gen, via pc, mobieltje of zelfs de tv. Die toepassing van IT is natuurlijk belang rijk, maar het is niet genoeg. Als particulier wil ik online een over zicht van al mijn financiën, mijn ver schillende rekeningen, mijn eventuele verzekeringen en hypotheekgegevens. Als zakelijke klant wil ik advies van een specialist die onze situatie door en door kent. En natuurlijk verwacht ik dan di rect antwoord. Waar het om gaat is innovatie: en dit vraagt om een van buiten-naar-binnen denkwijze. Dus meer'wat willen klan ten'en minder'wat kunnen we nu'. Dat betekent opnieuw innoveren, los van de gangbare, vaste processen. En dat betekent dus ook durf. Durf om keuzes te maken, durf om op deze manier te innoveren en om IT in te zetten om de klant werkelijk van dienst te kunnen zijn. Durf om ook over de grenzen van de bankte kijken. Denk aan een specialistennetwerk van de bank dat via een zakelijke branche portal beschikbaar is, zet communities op waarmee over branchespecifieke financiële problematiek gecommu niceerd kan worden, maakgeperso- naliseerde portals met alle relevante financiële producten en eventueel zelfs producten van derden. Deze integratie van bancaire diensten en producten is technisch mogelijk. Maar het vergt organisatorische durf om dit te verwezenlijken. Wie dat voor elkaar krijgt, verleent werkelijk service. Service waar een klant ook voor terug komt. En wie weet is die klant ook nog bereid een meerprijs te betalen. Patrick van Aalst Algemeen Directeur Macaw Macaw is een van de meest innovatieve it- ondernemingen van Nederland 34 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 34