Omhoog kijken is gezond. Maar vergeet niet om ook horizontaal te kijken wat ik heb geleerd veldslagen te winnen" je later denkt: wat zijn er veel rafels ontstaan. Maar ja, zorgvuldigheid kost tijd. Voor je het weet ben je drie weken verder en kies je toch voor de beslissing die je drie weken geleden ook al bedacht had. Gelukkig ben ik daarin gegroeid. Over het algemeen neem ik nu sneller beslissingen dan een paar jaar geleden. Maar de zorgvuldigheid verlies ik niet uit het oog. Soms is het nog steeds niet 09.05 uur, maar 09.10 uur." "Blijf bij het onderwerp, kies voor het juiste gevecht. Die les heb ik een aantal jaren geleden geleerd tijdens een sollicitatieprocedure. Ik raakte in discussie met een persoon die ik graag wilde aannemen. In mijn ogen was hij aan het zeuren over de laatste paar honderd euro en een open dak in zijn lease-auto. Dat begon me te irriteren en ik heb hem een ultimatum gesteld: 'Pik dit of anders houdt het op!' Hij koos voor het laatste. Doodzonde, want ik vond hem de juiste man voor die positie. Dat was de kern, daar ging het om. Ik heb me laten verleiden tot een discussie op het verkeerde niveau en mijn irritatie laten winnen van mijn ratio. Sindsdien houd ik mezelf voor dat ik niet alle veldslagen hoef te winnen. Dat ik sommige dingen maar gewoon moet laten lopen en dat ik me niet moet laten frustreren." Elke CEO vult op zijn eigen manier en met zijn eigen karakter zijn baan in. Ik ken er die louter emotioneel te werk gaan. Dat doe ik niet, ik ben een gematigd mens als het gaat om het tonen van mijn emoties. Ik ben voorspelbaar en ik denk dat die eigenschap plezierig is voor de mensen met wie ik samenwerk. "Ik hou van de werkvloer, wil graag alles begrijpen. Maar in een concern met tweeduizend mensen is het moeilijk om overal de vinger aan de pols te houden. Ik ben gegroeid in mijn huidige functie, maar ben daardoor tevens veroordeeld tot het nemen van meer afstand van het ambacht, het maken van tijdschriften. Hoe ik dat oplos? Door zoveel mogelijk zichtbaar te zijn binnen het bedrijf. Ik ben op zoveel mogelijk gelegenheden aanwezig. Het is lastig om zomaar bij mij binnen te lopen; ik heb een drukbezette agenda, maar ik probeer als mens toegankelijk te zijn. Ik streef ernaar om met iedereen binnen dit bedrijf een relatie te onderhouden op gelijk niveau." "Mensen die carrière willen maken binnen een groot concern raad ik aan om een keertje buiten te gaan spelen. Daar word je echt beter van. Ik ben zelf ook in de gelukkige omstandigheid geweest om kansen te krijgen bij andere onderdelen van dit bedrijf. Daar heb ik een andere werkelijkheid leren kennen, een breder perspectief kunnen opbouwen. En dat is goed geweest voor mijn ontwikkeling." "Tegen mijn zonen zeg ik altijd: 'Leuk dat je carrière wil maken en dat je al weet welke positie je ambieert. Omhoog kijken is gezond. Maar vergeet niet om ook horizontaal te kijken. Want ook dat is belangrijk. Daarmee leg je een steviger fundament onder een loopbaan" "Ik geloof niet in een speciale afdeling voor klantenbinding. Bij een uitgeverij als Sanoma Uitgevers zit customer loyalty verankerd in de ruim zestig verschillende tijdschriftredacties. Daar bouwen ze elke week of elke maand, naargelang de frequentie van een blad, aan klantenbinding. Een redactie is verantwoordelijk voor een bladformule waarmee zij lezers blijvend aan zich kan binden. De consument wil elke keer opnieuw de Libelle herkennen, maar het blad moet wel telkens anders zijn. Iets nieuws in een bekende vorm; het is de uitdaging van iedere redactie. Op het moment dat je ontdekt dat abonnees weglopen, dan heeft de marketingafdeling het niet fout gedaan, maar dan is de redactie er niet in geslaagd om de juiste formule neer te zetten. We werken ook niet met een loyaliteitssysteem, zegeltjes of een bonuskaart voor lezers. Daar geloof ik niet in. Bij een benzinestation werkt zoiets, je tankt benzine en dan kan zo'n loyaliteitssysteem het onderscheid maken. Maar bij ons bepaalt juist het product de loyaliteit van de klant. Als we ons onderscheidend vermogen moeten gaan zoeken in allerlei loyaliteitssystemen, dan kunnen we beter ophouden." BANK IN BEWEGING 33

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 33