L Op weg naar 2010 en verder FSC redactioneel Rabobank COLOFON Rabobank Nederland Bert Mertens Ronald Korpershoek Sandra Bindi Ton Stek Fokkeline Padmos Arianne van Dorth TonnyTriezenberg Rachad Silah Elhak Readershouse/Hearst, Amsterdam Hoofdredactie Hans Verstraaten, Lieke Lemmens Bureauredactie Clarisse Absen Redactie Ivanka Eggly, Yvonne Jansen, Esther Keizer, Peter Rikhof, Leo Alexander Schlangen, Henk Vlaming. Fotografie/illustraties 12 Provinciën, Marco Bakker, Liselore Chevalier, Corbino, Frank Goeliken, Adrie Mouthaan,Tessa Posthuma de Boer. Projectmanagement IJda Ockers Productie Carl Coenraad Vormgeving De Studio@Robert Hengeveld Lithografie GPB Leiderdorp Drukwerkbegeleiding vdBJ/Print Support Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100,3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon: 030-21 63 414 fax: 030-21 61 916 e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl Abonnementen BinB MAGAZINE: adresgegevens via de aangesloten bank laten opnemen in het abonneebestand in de Raboshop (artikelnummer 21502). Het magazine komt dan per post op het huisadres. De aangesloten bank dient zelf de eigen abonnementen te beheren, dus ook mutaties door te voeren, in de Raboshop. Andere belangstellenden van de Rabobank Groep kunnen zich via eigen bank of afdeling eveneens abonneren in de Raboshop. Mixed Sources Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. www.fsc.org Cert no.SCS-COC-00812 01996 Forest Stewardship Louncil De banken zijn volop bezig met het vertalen van de Visie 2010 naar de lokale situatie. De Visie is een reactie, of beter een pro-actie, op te verwachten veranderingen in het klantengedrag. Zoals vaker in het verleden worden alle trends bij elkaar gezet en alle bestaande en nieuwe beleidslijnen in een visie en realisatieprogramma samengevat. Soms, zoals nu ook bij Visie 2010, wordt de indruk gewekt dat na realisatie van zo'n traject, de ideale bank ontstaat. Dat is natuurlijk niet het geval. Wij willen ons immers voortdurend aanpassen aan of liefst anticiperen op veranderd klantengedrag en bewegingen in de markt. Er ligt mijns inziens een fundamentele wijziging van de verhouding tussen klant en bank onder de visie. De kernwoorden van de visie zijn immers'toegang'en 'toegankelijkheid'. De klant kan vandaag de dag vanaf iedere plaats in de wereld op ieder gewenst moment en op een manier die hij zelf bepaalt contact leggen met de bank. Hij of zij verschaft zich dus op een zelfgekozen manier toegang tot onze informatie, onze service, onze kennis, ons internationaal netwerk, onze mensen. Dat brengt de klant in een heel andere, veel sterkere positie tot onze bank dan in het verleden.Toen bepaalden de banken veeleer door hun beheerste distributiekanalen, hoe, wanneer en waar de klant toegang kreeg. De bank kon haar klanten ook segmenteren naar door haar ingerichte distributieformules. In de toekomst zullen de klanten ons echter veel meer gaan disciplineren. Disciplineren op het terrein van service, openingstijden, doorlooptijden, producten, transparantie, vriendelijkheid, et cetera. In essentie komen wij hierdoor weer dicht bij onze oorsprong. Mensen toegang verschaffen tot de, tot dan toe onbereikbare, financiële dienstverlening was immers de drijfveer van Raiffeisen. De sterk verbeterde toegangsmogelijkheden en tegelijkertijd de benadrukking van de lokale bank als het episch centrum voor klanten vergen ook een fundamentele aanpassing van de organisatie en werkwijze. Er is een groot aantal resultaten van onderzoeken en ervaringen beschikbaar hoe dat kan plaatsvinden en wat daarvoor nodig is. En als men zich goed heeft verdiept in het veranderende klantengedrag en de consequenties daarvan wordt het een boeiende uitdaging om de Visie te vertalen in te ondernemen acties. Het is uiteraard ook een uitstekend onderwerp om leden bij te betrekken. Niet in het minst omdat de nieuwe toegangsmogelijkheden ook van grote betekenis kunnen zijn voor invloed en zeggenschap en zich uitstekend lenen voor co-making. Dat klanten in een sterkere positie ten opzichte van de bank komen, is voor een organisatie die bestaat uit geïnformeerde, kritische klanten zeer gezond. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Reageren? Mail naar bankinbeweging@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 2