"De kanaal integratie is noodzakelijk om in te kunnen spelen op de veranderende klantbehoeften" Gevoel van trots er niet was geweest, hadden we zelf een vergelijkbaar project ontworpen. Wij waren in januari bezig om drie banken in deze regio te integreren. Daar hoort bij dat je een nieuwe visie ontwikkelt op je dienstverlening en datje de onderlig gende processen herontwerpt, net als bij Rabobank 2010. Onze oude processen waren inefficiënt geworden, met veel onnodige controleslagen en overdrachtsmomenten. Zij leidden tot onnodig verlies van tijd en kwaliteit en uitein delijk ook tot lange doorlooptijden. Natuurlijk, als bank moet je in control zijn, maar ik kan niet zeggen dat al die ingelaste extra controlemomenten daar veel aan toevoegden. Ons doel is uiteindelijk om dicht bij de klant te staan met onze dienstverlening, daarvoor is de Rabobank ooit opgericht." Na de eerste introductie van de Visie Rabobank 2010 volgden twee vervolgstappen. De eerste was die van het herontwerpen van alle processen bij de bank. Daarvoor werden in workshops alle bestaande processen in kaart gebracht, om daarna de nieuwe processen te formuleren. Hierbij maakte Zevenbergen gebruik van de ondersteuning vanuit de programmaorganisatie van Rabobank 2010 en bijeenkomsten die het directieteam had met de andere vier pilotbanken. Visies, ervaringen, expertise; iedereen leerde van elkaar. "Wil je het goed doen, dan krijg je een enorme overleg structuur", zegt Zevenbergen. "Dat is goed, maar het betekende ook een tlinke inspanning voor ons management. Tegelijkertijd ging ons dagelijks werk ook gewoon door." Dat pionieren was prettig, vindt de directeur. Want als er nog niks is zijn er ook nog geen platgetreden paden en is er alle ruimte voor eigen ideeën. "Het programma was een onbeschreven blad, dat was het mooie. Wij konden al onze ervaringen en visies kwijt." Toch is het niet alleen maar lachen met Rabobank 2010. Tegenover opbouw staat ook afbouw. "Wij hadden zwaar geïnvesteerd in de backoffice en daar hebben wij de administratieve medewerkers in meegenomen. Zij hebben ons hierin vertrouwd. Nu blijkt dat de backoffice gaat verdwijnen. Ik heb het heel moeilijk gehad om dit uit te leggen." Het enthousiasmeren van de medewerkers ziet Zevenbergen als de grootste uitdaging voor het slagen van Rabobank 2010. Sinds de nieuwe processen zijn geformuleerd, voert Voorne-Putten Rozenburg individuele gesprekken met alle medewerkers over de persoonlijke gevolgen. Directies en managers waren als eerste aan de beurt. Van sommigen is de functie veranderd. Het aantal directieleden en managers werd teruggebracht van 24 naar 14. "Door als leidingge venden te beginnen bij jezelf win je aan geloofwaardigheid", vervolgt Zevenbergen. "Dat helpt om de gevolgen van het programma bespreekbaar te maken. Voor medewerkers verandert de functie en verzwaren de eisen. Straks zullen er minder mensen bij de Rabobank werken. Niet iedereen hier staat te juichen over de veranderingen, maar bespreekbaar zijn ze wel." "Toch is het programma in Voorne-Putten Rozenburg geen gelopen parcours", zegt Zevenbergen. "Hoeveel er ook wordt gepraat, hoezeer de noodzaak voor verandering ook wordt gevoeld en gedeeld, vrij van spanning is de omslag zeker niet. Blijf daarom uitleggen en blijf luisteren", adviseert Zevenbergen, die voortdurend te vinden is bij de onderne mingsraad of bij een werklunch met medewerkers. "Men wil heus wel mee, maar je moet wel duidelijk genoeg zijn bij je trektocht naar de verandering. Je bent er niet met drie informatiebijeenkomsten, je moet vrijwel dagelijks commu niceren. De valkuil in dit proces is dat je zo veel tegelijk moet doen, waardoor je niet meer precies weet wat er wel en niet bekend is. Soms denken wij dat we alles hebben verteld, maar dan blijkt toch niet iedereen op de hoogte te zijn. In communicatief opzicht zijn we vast wel eens een keer tekort geschoten in dit proces. Het was misschien beter geweest als we het programma gelijk ondubbelzinnig onderdeel van onze eigen agenda hadden gemaakt. Zo voorkom je de indruk dat het iets van buiten is." Toch, zegt Zevenbergen, is Rabobank 2010 gaan leven op de werkvloer. "De nieuwe visie willen wij nooit meer loslaten, ook de medewerkers niet. Nooit heb ik de vraag gekregen waar we nu weer mee bezig waren. De multichannel- benadering wordt gezien als een noodzakelijke beweging om in te kunnen spelen op veranderende klantbehoeften en -gedrag. Er komt steeds meer ruimte voor de markt en voor onze klanten. Ik merk dat dit onze mensen een gevoel van trots geeft. En daaruit ontlenen zij hun intrinsieke motivatie voor onze visie." Wilt u reageren? Mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 25

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 25