Hoe verander je wantrouwen in enthousiasme? de kwestie Rabobank Voorne-Putten Rozenburg is al begonnen met het uitvoeren van Rabobank 2010, het programma dat de bank dichterbij de klant gaat brengen. Directeur Nico Zevenbergen praat er de blaren op zijn tong om zijn medewerkers enthousiast te maken. Met resultaat, want er is passie onder de rook van Rotterdam. Tekst Henk Vlaming Fotografie Adrie Mouthaan De transformatie van een Rabobank Muisstil was het toen Nico Zevenbergen zijn medewerkers voor het eerst informeerde over Rabobank 2010. Hij begon met een positieve boodschap. Met behulp van dit programma zou de bank een topspeler blijven. Niet alleen de klanten gaan de verandering merken, maar de medewerkers ook. De directeur van Rabobank Voorne- Putten Rozenburg ging het lastige onderwerp niet uit de weg. 'Misschien doe je over een paar jaar inderdaad ander werk dan nu', zo hield hij zijn mensen voor. "Het lijkt sociaal om die boodschap voor je uit te schuiven", zegt Zevenbergen. "Maar het is juist sociaal om hierover zo open mogelijk te zijn. Zodat medewerkers in een vroeg stadium kunnen nadenken over hun ontwikkeling en over trajecten om daar iets mee te doen. Voor één medewerker was dit aanleiding om zijn heil in het buitenland te zoeken, na een dienstverband van meer dan 25 jaar. Altijd had hij hiervan gedroomd, nu greep hij zijn kans. Onze openheid over Rabobank 2010 heeft rust en vertrouwen gebracht. Medewerkers weten dat wij geen verborgen agenda hanteren." Rabobank Voorne-Putten Rozenburg is één van de eerste die met Rabobank 2010 aan de slag gaat. De beweging die ingezet wordt om kanalen te integreren wordt gerealiseerd door verschillende programma's en activiteiten binnen Rabobank 2010. "Een klant die straks het hypotheekprogramma op onze website doorloopt en toch nog wat vragen heeft, wil aan de telefoon niet het hele verhaal opnieuw uit de doeken hoeven te doen", zegt Zevenbergen. "Dat is dankzij Rabobank 2010 ook niet nodig. Welk kanaal een klant ook kiest, wij kunnen hem volgen. Daardoor kennen wij zijn informatiebehoefte en kunnen daarop inspelen vanaf elke plek die hij wenst. Dat vergroot onze slagkracht en vermindert de kosten." Maar hoe maak je het personeel duidelijk dat het niet gaat om een bezuiniging, maar om de juiste aansluiting van BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 23