uMet het oog op de toekomst zijn we op zoek naar nieuw evenwicht. Tenslotte hebben we maar een doel: nog meer tevreden klanten" Baas in eigen huis meer? Overigens zijn we nu bezig om te kijken hoe we de binding met jongeren kunnen versterken. We zijn dus op diverse fronten tegelijk bezig. We volgen de grote lijn van Rabobank Nederland, maar proberen de speelruimte die we hebben zelf in te vullen. Grosso modo zit ik hier niet om zo veel mogelijk geld te verdienen voor de Rabobank Groep, maar om klanten te helpen. Tevreden klanten, daar gaat het om!" Overigens mislukken er ook wel eens initiatieven. Een tijdje terug organiseerde de bank een chatsessie tussen jongeren en bankadviseurs. Dat was geen doorslaand succes. Maar daarvan liggen ze niet wakker bij de bank. Bens: "Je moet niet bang zijn om fouten te maken. Ik vind het veel belangrijker dat we in beweging blijven, nieuwe dingen proberen, blijven nadenken over hoe we invulling kunnen geven aan ons coöperatiegevoel." Nog even terug naar Rabobank 2010. Sinds 1 april is Rabobank Bernheze Maasland als proefbank gestart met de invoering van diverse programma's. Op het moment van schrijven zijn er zes weken verstreken. Wint Bens: "Enkele medewerkers van Rabobank Nederland doen samen met onze medewerkers een onderzoek om de bank goed in beeld te brengen. Al onze processen worden doorgelicht op dubbele controles, beslissingsbevoegdheden et cetera. Door zelfonderzoek moeten onze medewerkers erachter komen waar mogelijke verbeterpunten zitten. Die kunnen we dan eventueel aanvullen met de resultaten van de vijf pilotbanken. Maar zover zijn we nu nog niet." Koestert Bens hoge verwachtingen? "De getallen die genoemd zijn door de pilotbanken, die gaan wij niet halen, vermoed ik. Vergeet niet dat wij verhoudingsgewijs de boel goed op de rit hebben. Ik verwacht wel winst te boeken op het terrein van bijvoorbeeld de termijn waarop wij offertes uitbrengen. Die zou straks best wel eens een stuk korter kunnen zijn. De doorlooptijd die genoemd wordt, vind ik wel erg kort. Ons streven is om direct een afspraak in te plannen met een klant en binnen een week de offerte bij hem te hebben liggen. Maar mocht de klant de offerte binnen een dag wensen, dan kan dat." De invoering van Rabobank 2010 verloopt in zijn geheel genomen voorspoedig, vindt Bens. Maar hij plaatst ook een kritische kanttekening bij het proces. "Mijn indruk, gebaseerd op de eerste zes weken, is dat het tamelijk langzaam verloopt. We zijn vooral heel veel aan het vergaderen. Maar veel medewerkers die terugkomen van die meetings zeggen: 'Dat wisten we al'. Kijk, wij hebben natuurlijk een periode van fusies achter de rug. Wij zijn gewend aan veranderingen. Feitelijk staan we te trappelen om de verbeterpunten in de praktijk te gaan brengen." Bens heeft ook nog wel een wijze raad voor zijn collega's bij de banken die straks met Rabobank 2010 beginnen. "Blijf zelf aan het stuur zitten! Beslis zelf wat je wel en niet uitvoert van het programma. Sommige onderdelen passen gewoon niet bij je bank. Doe ze dan ook niet! Het allereerste wat wij moesten doen was een inventarisatie- verzoek sturen naar al onze medewerkers met de vraag of ze precies konden aangeven welke taken ze verrichten binnen hun werktijd. In mijn ogen leverde zo'n verzoek te veel onrust op en diende dit geen doel. De resultaten van de antwoorden zouden pas zes weken later verwerkt zijn in een aanbeveling. Tot die tijd zou menig medewerker maar gaan speculeren... Dat mailtje hebben we dus niet verstuurd. Bij ons is er geen onrust ontstaan. Iedereen is lekker aan het werk gebleven. Maar mensen zijn zich wel bewust van de veranderingen die gaan komen. Dat bedoel ik met: je staat als lokale bank zelf aan het stuur van de invoering van Rabobank 2010. Uiteindelijk rollen er een hoop aanbevelingen uit. Maar wij als bank zullen zelf beslissen wat we wel en wat we niet gaan invoeren. Sommige onderdelen zoals de standaardisatie van CRM/ Siebel staan buiten kijf. Die zijn noodzakelijk om als bank straks beter voor de dag te komen. Andere onderdelen zijn misschien minder noodzakelijk of passen gewoonweg niet bij het karakter van onze bank. Zo staan we geheel achter versnelde uitbreiding van dienstverlening via internet en mobiele telefoon, maar tegelijkertijd zijn we ervan overtuigd dat dat geen consequenties zal hebben voor het aantal kantoren in onze regio. We blijven zelfstandige professionals. Feitelijk zijn we met het oog op de toekomst op zoek naar een nieuw evenwicht tussen de commercie, de efficiency en de beheersing van de organisatie. En daar zullen we naar eigen inzicht alles voor doen. Tenslotte hebben we maar een doel: nog meer tevreden klanten." BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 21