uWe volgen de grote lijn van Rabobank Nederland, maar proberen de speelruimte die we hebben zelf in te vullen" Experimenten Senior adviseur in de kernen, hoe betrekken we mensen bij onze dienst verlening, hoe zorgen we ervoor dat klanten voldoende betrokken blijven?" Dergelijke vragen, die het hart van de coöperatie raken, zijn niet plotseling gestimuleerd door de 'proetkonijnstatus' van Rabobank Bernheze Maasland. Eigenlijk al sinds 2006, toen de huidige bank tot stand kwam na een fusie tussen twee banken, is men voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de coöperatieve gedachte meer inhoud te geven en beter te laten aansluiten bij de huidige tijd. Zo worden er diverse initiatieven ontplooid om leden, klanten en potentiële klanten (nog) sterker aan de bank te binden. Tijdens het gesprek bezigt Van der Lee woorden als 'co- creatie en co-innovatie', moderne begrippen die feitelijk het woord 'samenwerking' van een nieuw jasje voorzien. Werd de ledenraad voorheen vooral gebruikt als een informatief draagvlak, waarbij de bank vooral liet zien hoe goed het wel was wat ze deden, tegenwoordig heeft de ledenraad - en ook de afdelingen - van Rabobank Bernheze Maasland een veel actievere rol. Wim Bens: "We hebben een aantal geslaagde experimenten achter de rug. Na een onderzoek van ons naar onderwerpen die de diverse gemeenten binden, kwam de ledenraad met het thema wonen. Dat hebben we opgepakt. We zijn de lokale woningbouwsituatie in kaart gaan brengen. Vervolgens hebben we klanten gevraagd om dat specifieke probleem in filmpjes vast te leggen, gewoon vanuit hun perceptie. En we zijn langs diverse belangenpartijen gegaan. Tijdens een ledenraadvergadering lieten we een aantal stakeholders aan het woord zoals een wethouder, een directeur van de woningbouwvereniging, een seniorenvertegenwoordiger en een representant van de jongeren, terwijl we in de zaal discussiegroepen met makelaars, aannemers et cetera hadden gecreëerd. Als bank brachten wij de harde feiten naar voren omtrent woningbouw in onze gemeenten. Er ontspon zich onder leiding van een moderator een levendige discussie, waarbij diverse partijen nader tot elkaar kwamen en zelf plannen bedachten. De ledenraad zelf keek toe en luisterde vooral. Achteraf hoorden we dat ze het geweldig hadden gevonden, die interactie tussen stakeholders. De vergadering heeft ook concreet iets opgeleverd, namelijk dat diverse partijen die op die avond aanwezig waren nu met elkaar in gesprek zijn om daadwer kelijk iets aan die woningkrapte te gaan doen." Rabobank Bernheze Maasland smeedde hierdoor dus niet alleen nieuwe verbindingen tussen verschillende partijen binnen de gemeenschap, het creëerde tegelijkertijd voor zichzelf nieuwe kansen op de hypotheekmarkt. Een zeer recent initiatief, waarvoor de basis ook werd gelegd door de ledenraad, is de speciale senior adviseur. "Er werd ons door de ledenraad verweten dat we te weinig lieten zien wat we voor ouderen doen. Op grond daarvan hebben we een student gevraagd onderzoek te doen naar de behoefte van die groep. Ouderen blijken liever een adviseur van de bank te hebben die zelf ook wat ouder is. Logisch, als je erover nadenkt. Maar wij waren zelf nog niet op dat idee gekomen," vertelt Wim Bens. Sinds enkele maanden heeft de bank nu een wat oudere medewerker die zich enkel en alleen bezighoudt met het adviseren van senioren. Uit de feedback van de klanten blijkt dat ze zeer tevreden zijn. Niet alleen omdat ze nu 'bediend' worden door iemand die zich beter kan inleven in hun situatie, maar ook omdat ze nu een vast aanspreekpunt bij de bank hebben. En dat schept duide lijkheid. Bens: "Het mes snijdt aan twee kanten. Ik heb een medewerker die fluitend naar zijn werk gaat en ik heb een doelgroep die uitermate content is. Wat wil je nog 20 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 20