best practice Samenwerking Directievoorzitter Wim Bens en Manager Stafgroep Arianne van der Lee, Rabobank Bernheze Maasland. stapelen en dat we wel héél uitgebreide rapportages opstellen. Kortom, bepaalde beheersprocessen zijn in de loop der jaren flink aangedikt. Voorbeeld? Voor alle, en dus ook minimale uitgaven (zoals onlangs een badge van drie euro) moet een manager tekenen, wat vertraging oplevert in het proces. Het is goed om jezelf regelmatig af te vragen: waarom doen we dit of dat? En: voor wie doen we dit? Wil de klant dit eigenlijk? Willen we dit zelf?" Met Rabobank 2010 wil de Rabobank de klant beter bedienen. Het project behelst allerlei verbeteringen op het gebied van onder meer procesbeheersing, klanten binding en dienstverlening. Feitelijk kunnen we daardoor de concurrentie een stap voor blijven. Dat streven heeft ook Rabobank Bernheze Maasland. Arianne van der Lee: "Wij waren het in het verleden en blijven het ook in de toekomst jegens onze klanten verplicht om onze organisa tiestructuur en onze concurrentiepositie zo goed mogelijk neer te zetten. We zouden onprofessioneel zijn als we niet keken naar de mogelijkheden om bijvoorbeeld de kostprijs te drukken. In dat kader is Programma 2010 niet meer dan logisch." Daarmee is de kous overigens niet af als het aan Rabobank Bernheze Maasland ligt. Van der Lee: "De concurrentie kan eenzelfde soort efficiencyslag maken. Als Rabobank Bernheze Maasland moeten we er nog een schepje bovenop doen door het anders te doen. Onze coöperatieve identiteit is van eminent belang hierbij. Hoe communi ceren we met de ledenraad, hoe profileren we ons als bank BANK IN BEWEGING 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 19