spijt. Een groep klanten zal daar overigens niet iets extras voor willen betalen. Die ontwikkeling zie je nu al met de opkomst van DSB en dat soort productaanbieders." Blijft die huiskamer toegankelijk voor klanten die relatief eenvoudige producten willen afnemen? Of vindt er een upgrading plaats? Renkema: "We zullen nooit een klant of klantgroep uitsluiten. Ik kan me wel voorstellen dat je onderscheid gaat maken in de wensen van klanten. Dat je bijvoorbeeld kantoren of ruimtes creëert waarin je klanten helpt die de virtuele weg niet graag gebruiken, ook niet voor relatief eenvoudige producten. Boven dien kun je als bank groepen die buiten de digitale boot dreigen te vallen een handje helpen. Het seniorenweb is daar een goed voorbeeld van. Als je goed met een doelgroep omgaat, ervaart zon groep dat niet als een kostenreductiecampagne van de bank, maar juist als persoonlijke winst. Opvallend is overigens dat juist de jongere generatie fysiek contact met de bank waardeert Ze zijn wild van virtuele gadgets en chatten erop los, maar ze willen graag ook persoonlijk contact als het om belangrijke financiële beslis singen gaat." Kriek: "Ie kunt je dus makkelijk vergissen in de klantperceptie. De jeugd van tegenwoordig, dus de oudere van morgen, heeft een heel andere perceptie op zijn bank. Als wij er klakkeloos van uitgaan dat dat dan wel heel erg virtueel zal zijn, dan maken we misschien een vergissing. Komt bij dat wij als coöperatie juist ook behoefte hebben aan fysiek contact met onze leden. Dat is de legitimatie van de coöperatie. Bij het tot stand brengen van die verbindingen zul je gebruik moeten maken van digitale mogelijkheden, maar zul je er ook voor moeten zorgen dat men elkaar persoonlijk kent." Andere banken zijn ook bezig met huiskamerconcepten, doen aan sponsoring, breiden hun internetservices uit. Waarin kan de Rabobank zich in het digitale tijdperk blijven onderscheiden als merk? Renkema: "Wij zullen nooit een bank worden met louter een hoofdvestiging. We blijven lokale coöperaties. Met mensen die de coöperatie in hun genen hebben zitten. Die zijn niette kopiëren. Daar zit voor mij de kern van het onderscheidend vermogen." Kriek: "Het is vroeger nooit om die reden bedacht, de coöperatie als marketingmiddel. Maar het is een sterk punt van de Rabo bank." Renkema: "Ik geloof dat de lokale verankering alleen maar zal toenemen, óók via de virtuele wereld. Sinds kort krijgt een inter- netbankierende klant de naam van zijn lokale bank te zien als hij naar onze startpagina www.rabobank.nl gaat. Dat heeft geleid tot een enorme stijging van het bezoek bij die lokale bank. Klanten krijgen zo het gevoel dat ze bankieren bij hun eigen bank." Kriek: "Je zou daarin nog veel verder kunnen gaan. Je kunt klanten bijvoorbeeld een sms'je sturen om ze te feliciteren met hun verjaardag of nieuwe huis. CRM/Siebel moet gekoppeld worden aan de digitale kanalen." Renkema: "We zijn hard aan het werk om een overkoepelend systeem op te zetten, waarbij de lokale bank de regie krijgt over de lokale klantencontacten, via welk kanaal dan ook. Ook daarmee kunnen wij ons onderscheiden van andere banken." Kriek: "Dat is hartstikke goed zolang de lokale bank maar zijn eigen identiteit kwijt kan binnen dat format. Het moet wel flexibel genoeg worden. Elke bank kan zon systeem kopen, maar wij kunnen er een extra dimensie aan geven, namelijk die lokale, menselijk input." Grappig, het klinkt een beetje als terug naar de roots in een nieuw tijdperk. Renkema: "We kapitaliseren waar we altijd goed in zijn geweest, namelijk dicht bij de mensen zijn. En daar kunnen we nu hightech middelen voor aanwenden. Ik geloof ook dat in een maatschappij die op allerlei rationele gebieden sterk individualiseert juist de behoefte aan zingeving op niet-rationele gebieden toeneemt. Klinkt paradoxaal, maar het geeft compleetheid naar de mens toe. Ook bankieren is niet puur rationeel. Wij zijn er niet louter om geld te verdienen, we willen juist mensen helpen bij het waar maken van hun ambities." Huisman: "Ik denk dat het voor een klant belangrijk blijft dat bij de bank iemand zich verantwoordelijk voelt voor zijn of haar probleem of wens. Dan wordt het persoonlijk. Voor mij hoeft dat niet per definitie lokaal te zijn. Ik verwacht dat bankieren voor een groep mensen minder geografisch gebonden wordt. Rabobank Amsterdam of Rabobank Bussum; het maakt mijzelf niet zo veel uit. Zolang ik maar het gevoel van een persoonlijke benadering ondervind." Kriek: "Daarin ga je voor mij een stap te ver in de rationalisering van verbinding. Elke beweging heeft een tegenbeweging, denk ik. Aan de ene kant de digitalisering, toch een vorm van afstand nemen, en aan de andere kant een behoefte aan persoonlijke binding. Daarnaast geloof ik dat mensen nog altijd graag deel willen uitmaken van een groter geheel, een gemeenschap, een dorp, een stad." En de bankier achter de digitalisering? Zal de rol van mede werkers sterk gaan verande Renkema: "Op het moment dat er een fysiek contact is tussen bankier en klant, iets wat beduidend minder zal gaan voorkomen in de toekomst, dan zal de bankier móeten excelleren. Dat is hét moment. Fysiek contact zal hoogwaardiger moeten worden dan nu. Dat stelt hoge eisen aan onze mensen. Ik ben er ook van over tuigd dat onze mensen straks gaan 'multichanneleneen gesprek voeren op kantoor, achter de webcam, e-mailen. Het onderscheid tussen functies op basis van kanalen zal ook verdwijnen." Kriek: "De wereld van het fysieke contact wordt veel complexer dan de digitale wereld." Renkema: "We zullen het in de toekomst wellicht met minder mensen gaan doen, maar de functies worden breder en dus interessanten' Huisman: "De mens zal het verschil moeten maken, niet de computers." Wilt u reageren? Mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 15