mensen er langskwamen. En wat bleek? Het fysieke contact is gemarginaliseerd Een groot deel van die fysieke contacten komt bovendien voor rekening van een kleine groep klanten met een bepaald bezoekpatroon, denk daarbij aan bijvoorbeeld ouderen. Een meerderheid van de bezoekers komt op afspraak. Ongepland bezoek is écht marginaal geworden. Het zijn duidelijke conclusies en daar zul je als bank rekening mee moeten gaan houden bij je investeringsprogramma's en desinvesteringsprogrammas." De term 'gemarginaliseerd' betekent feitelijk héél erg weinig? Kriek; "Ja, dat was voor ons een eyeopener. We wisten dat het kantoorbezoek een stuk minder was geworden in vergelijking met een jaar of vijf geleden, maar dat nog maar zo weinig klanten naar ons kantoor komen.De gemakservaring heeft het patroon van de klant drastisch veranderd." Kun je als bank elk product via internet verkopen? Renkema: "In het algemeen kun je stellen dat simpele producten goed te verkopen zijn via internet. 90 procent van de webbezoe kers koopt wel eens iets online. Dat zal ook gelden voor bankpro ducten die wij als eenvoudig betitelen: verzekeringen, eenvoudige kredieten et cetera. Die zullen in de toekomst steeds meer via internet verkocht gaan worden. Maar er zijn ook meer adviesge- voelige producten zoals een hypotheek. Daarbij zal oogcontact tussen klant en adviseur belangrijk blijven. Dat hoeft niet per se in een spreekkamer, dat kan net zo makkelijk bij de klant thuis, bij zijn of haar bedrijf of via de webcam. Dat zogenoemde relatiege- richt bankieren zal steeds belangrijker worden, en meer onafhan kelijk van het bankgebouw!' De Rabobank kan in de toekomst met (nog) minder kantoren af dan nu het geval is? "Huisman: "Wellicht. Voor de verkoop van veel retail-producten is een fysiek kanaal erg duur. Je kunt proberen om het betaalbaar te houden door bijvoorbeeldje midoffice op een bepaalde manier in te richten. Een midoffice verspreid over honderden lcantoren, dat is in deze tijd niet meer haalbaar. Dat betekent centraliseren en automatiseren. Te weinig kantoren daarentegen zou problemen op kunnen leveren met de acquisitie van klanten. Daarvoor zul je een zekere mate van zichtbaarheid moeten houden. MisscJiien minder kantoren, maar dan wel op Jiigh traffic-locaties. Ik heb dat eens in een ander land onderzocht. Alleen bij lcantoren op drukke locaties zoals winkelcentra was een flinke aanwas van klanten. Misschien open je in de toekomst ook wel een kantoor dat je na een paar jaar weer sluit wanneer het zijn functie vervuld heeft." Kriele "Ik geloof dat we met betrekking tot het kantorennetwerk nog wel een stap zullen gaan maken. Dat zou best nog kleiner kunnen worden en alternatief aanwendbaar, dat sluit ik niet uit. Er zit voor mij wel een psychologische ondergrens aan. Aanwe zigheid, identiteit en vertrouwen van de klant hebhen ook iets te maken met tastbaarheid." Partijen binnen de Rabobank als Freo en Bizner denken daar heel anders over... Kriek: "Binnen de Rabobank Groep bestaan verschillende partijen met logische andere doelstellingen en formules. De lokale bank heeft de verbinding met de klant, is de spin in het web voor welk kanaal dan ook. Wij zijn marktmeester." Renkema: "Freo, Bizner et cetera richten zich op een bepaalde doelgroep. Het is een andere tak van sport, naast en in aanvulling op de Rabobank-formule. De Rabobank-formule onderscheidt zich juist door er voor alle producten en alle klanten te zijn. Die toegankelijkheid, via diverse kanalen, vindt onze klant juist erg belangrijk. Ook al weten klanten van zichzelf dat ze niet vaak in een vestiging komen, toch zullen ze het als een emotioneel verlies ervaren als er zich geen Rabo-vestiging bevindt in hun gemeen schap. Toegankelijkheid oftewel 'dichtbij zijn is voor ons een onderscheidend vermogen." Hoe gaan die toekomstige kantoren eruitzien? Kriek: "In 2001 hebben we een 'klantontmoetingsconcept' (Finan cial Caretaker) ontwikkeld dat op dit vraagstuk inhaakt. Kort door de bocht: we hebben drie werelden geschetst, namelijk de emotieloze wereld met internet, de koude wereld met automaten en soms een personal touch en tot slot de wereld van de financiële huiselijkheid. Die laatste wereld heeft te maken met de dromen van mensen, met de klant als mens. Voor de Rabobank is dat een heel belangrijke wereld. Denk aan: coöperatie, gemeenschapszin, nabijheid.Daarin zit onze identiteit besloten. Voor die wereld heb je een andere omgeving nodig, in plaats van de 'kale spreek kamer waar je nog net je jas kunt ophangen' een soort gemoede lijke huiskamer waarin je elkaar gemakkelijker kunt ontmoeten en kunt praten over een adviesgevoelige en ingrijpende deal als een bedrijfsoverdracht of een hypotheek. Dat wil de klant." Huisman: "Voor bepaalde producten en voor bepaalde klanten zal er ook vanuit de bank de noodzaak blijven bestaan om fysiek contact met klanten te hebben. Bij een grote lening wil een bankier een klant zien, allerlei ingewikkelde wiskundige risicoanalyses ten 14 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 14