"Ook in het digitale tijdperk moeten we dicht bij onze het debat Internetbankieren neemt een enorme vlucht. Is er straks nog wel plek voor een bankgebouw? En zo ja, hoe gaan die kantoren er dan uitzien? Hoe kan de Rabobank zich gaan onderscheiden van andere banken in het digitale tijdperk? Onder leiding van Peter Rikhof (hoofdredacteur Brookz), kijken Willem- Peter Kriek (directievoorzitter Rabobank Breda),Theo-Jan Renkema (Manager Formulemanagement Particulieren Rabobank Nederland) en Arjan Huisman (Partner The Boston Consulting Group) in de glazen bol. Tekst: Leo Alexander Schlangen Fotografie: Corblno klanten blijven In de jaren negentig van de vorige eeuw begon het internet aan een opmars, met in het kielzog internet-bankieren. Wat zijn de belangrijkste factoren voor die groei geweest? Arjan Huisman: "Je kunt grofweg een drietal factoren benoemen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn geweest voor de explo sieve groei van het internetbankieren. Allereerst was daar de technologische ontwikkeling; zonder dat platform was het nooit mogelijk geweest om wereldwijd verbindingen tussen computers te maken. Parallel hieraan ontstond een klant die minder tijd tot zijn beschikking heeft. Tegelijkertijd groeide er aan de bankzijde ook een economische noodzaak om nieuwe kanalen te openen. De concurrentie in de bankwereld is in de loop der jaren sterk toegenomen. In 1997 was de gemiddelde marge op bankpro ducten ongeveer twee procent, nu is dat nog een procent. Er ontstond druk bij banken om hun fysieke kanaal, dat relatief duur is, onder de loep te nemen en om nieuwe, efficiëntere wegen in te slaan. Resultaat: in de afgelopen vijfjaar nam het aantal filialen met gemiddeld acht procent per jaar af. En die trend lijkt zich voort te zetten, gegeven de recente aankondigingen van Fortis om kantoren te gaan sluiten als gevolg van de integratie met ABN AMRO." Voegde de Rabobank al snel in op de digitale snelweg? Theo-Jan Renkema: "Wij waren de eerste bank in Nederland." Willem-Peter Kriek: "En de grootste van Europa." Renkema: "Misschien omdat we historisch gezien altijd dicht bij de klant gestaan hebben, en in een vroeg stadium aanvoelden dat die klant om internetvoorzieningen vroeg. En we zijn niet bang voor innovaties. Maar dat internetbankieren zon vlucht zou nemen, dat heeft denk ik niemand kunnen voorzien. In zijn algemeenheid kun je stellen dat klantengedrag heel onvoorspel baar is. Wie vijftien jaar geleden had geroepen dat over een tijdje de helft van onze klanten via internet zou bankieren, zou voor gek zijn verklaard. Zon 65 procent van de markt bankiert op internet. En het grappige is dat het aantal mensen dat via internet bankiert gewoon doorgroeit, zonder dat banken het bewust pushen. Acht miljoen Nederlanders zitten per dag inmiddels een uur online, voor bank- en andere zaken." Er melden zich dus tegenwoordig meer bankbezoekers via internet dan aan het loket? Renkema: "Als banken het intern hadden over 'klantenbezoek' dan bedoelden ze daarmee hun klanten in een bankhal. Vooral het afgelopen jaar is dat sterk veranderd. We constateren dat de meeste klanten van een lokale bank zich tegenwoordig melden via het web. Die zullen we als lokaal bezoek moeten gaan kwalificeren. En dat moet de klant ook als zodanig gaan voelen. Het persoonlijke van het loket of de spreekkamer moet ook doorgevoerd worden bij het virtueel bezoek." Kriek: "In het kader van ons project Visie op vestigingen hebben we in Breda onderzoek gedaan naar het fysieke klantenbezoek, waarbij we onder meer ouderwets geturfd hebben hoeveel BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 13