6 1 ANDTHEWINNER IS... Fatima scoort ook buiten het hockeyveld INDE PERS Rabobank sponsort Welzijn Ouderen rfr •W,i De Rabobank staat wereldwijd in de schijnwerpers met haar succesvolle wijze van kapitaal aantrekken. Zo bekroonde het gezag hebbende International Financial Review de bank tot 'Issuer of the Year 2007'. In de ogen van het onafhankelijke magazine is de Rabobank de best presterende partij bij het binnenhalen van langetermijnfunding, vooral door de uitgifte van obligaties. Circa driekwart daarvan is bestemd als funding ten behoeve van de lokale banken. In 2007 werd 25 miljard euro opgehaald, in zowel relatief kleine porties als via omvangrijke internationale 'benchmark-transacties', zoals één recorduitgifte van 4 miljard euro met een looptijd van vijfjaar. Benchmark-transacties zijn voor beleggers een belangrijk referentiepunt, waar ze de resultaten van beleggingsfondsen mee vergelijken. Ook met de uitgifte van maatwerkproducten voor beleggers en het plaatsen van emissies in voorheen 'exotische' valuta als roebel, forint en lei wist de Rabobank zich in de kijker te plaatsen. Evenals met de - volgens Finance Asia - 'Best New Zealand Deal 2007': het ophalen van 1 miljard euro bij Aziatische en Nieuw-Zeelandse beleggers onder uiterst moeilijke marktomstandigheden. De onderscheiding horend bij de titel 'Issuer of the Year' mocht op 14 januari 2008 door Bert Bruggink worden opgehaald in Londen, tijdens een gala waar behalve de Britse prinses Ann ook 1500 vertegenwoordigers van investeringsbanken present waren. Uiteraard ontbraken de leden van het Long Term Funding Team van Rabobank Nederland evenmin; zij stonden immers aan de basis van de financiële topprestatie. Eind 2006 nam de Rabobank afscheid van het reclamepersonage Jochem de Bruin. Als een soapster werd hij uit de serie geschreven: hij ging trouwen en hockeyster Fatima Moreira de Melo volgde hem op. "Toen Jochem in het huwelijk trad, ontvingen wij bij Rabobank Nederland zelfs felicitaties", vertelt Stefan Wink, advertising specialist bij Directoraat Communicatie. "Jochem heeft zijn werk gedaan, de doelen zijn bereikt. Hij heeft een verkeerd beeld weggenomen: van schattige Boerenleenbank werd Rabobank nu gezien als prominente bank. Met Fatima wil de Rabobank meer jongeren en mensen in steden aanspreken. Ook de campagnestrategie is veranderd, het wordt meer opgediend vanuit de leefwereld van de klant." Fatima doet het goed. Punten als herinneringskracht, aantrekkelijkheid en communicatiekracht worden per commercial gemeten en scoren hoog. Niet alleen blijkt dat de Fatima-commercials succesvoller zijn dan die van voorganger Jochem, ook weet ze de tv-campagnes van de concurrenten, zoals de Postbank, ING en ABN Amro, ruimschoots te verslaan. Bovendien is het imago van de Rabobank als duurzame bank door de campagne versterkt.Toch liggen er nog wel wat uitdagingen."Een deel van de doelgroep ziet Fatima als wat elitair, we moeten haar nog een geloofwaardige en logische rol in zakelijke campagnes geven. En we willen geïntegreerde campagnes lanceren, waarbij we ons boegbeeld ook in andere media kunnen gebruiken. Online kom je haar bijvoorbeeld niet veel tegen. Klaar zijn we dus nog niet." De Gelderlander 18 maart 2008 6 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 6