In iedere editie reageren lezers op een stelling EENS i ONEENS 'Coöperatief bankieren moet in Naam: Saliha Bochhah Functie: Adviseur Stage Advies Bemiddeling en HRM Recruitment "Coöperatief bankieren is mooi omdat je iedereen verder probeert te helpen. Elkaar helpen zit niet in de genen, maar is iets waarin wij elkaar het goede voorbeeld kunnen geven. Dit vertaalt zich binnen de Rabobank naar onze merkwaarden; betrokken en dichtbij. Coöperatief bankieren is mijns inziens niets anders dan kennis delen en samenwerken. Volgens mij hoef je hier niet mee geboren te zijn om het je eigen te maken. Samenwerken is één van de kerncompetenties in ons performance management systeem. Er wordt van je verwacht dat je het kunt (leren), anders word je daarop afgerekend. Als je bij de Rabobank werkt, dan moet je wel deel willen uitmaken van onze coöperatieve identiteit. Het is hoe je staat in je werk en wat je daarvan naar buiten toe uitdraagt. En vergeet de klant niet. Optimale klantbediening, op lokaal maar ook op centraal en steeds meer op mondiaal niveau, vindt zijn oorsprong in onze coöperatieve waarden." Naam: Wim Bens Functie: Voorzitter Directie Rabobank Bernheze Maasland "Coöperatief bankieren zit in de genen van onze organisatie en dus ook in de genen van onze mensen. Leidinggevenden en cultuur dragers hebben daarin een belangrijke rol. Medewerkers kunnen het wel aanleren, maar het moet geen kunstje worden. Je staat er voor open en je hebt affiniteit met de coöperatie. Behalve dat onze medewerkers professioneel en deskundig zijn, beschikken ze over coöperatief DNA. Iedereen die bij ons werkt heeft het coöperatief denken en het maatschappelijk verantwoord handelen door de aderen stromen. Dat betekent betrokken heid en interesse tonen in je klanten en hun omgeving. Wij investeren in een duurzame en bestendige relatie met onze leden, klanten en medewerkers. Coöperatief bankieren betekent in mijn opvatting kijken en luisteren naar je leden en klanten en je daardoor laten beïnvloeden in je dagelijks handelen. Het financiële resultaat is dan het sluitstuk, en dat resultaat staat bij coöperatief bankieren dus niet voorop." Naam: Annemarie Scholtis Functie: Directoraat MKB Rabobank Nederland, Directeur Marketing "Coöperatief bankieren is een state of mind, een manier van kijken naar de klant en zaken doen. Het startpunt daarbij is altijd de langetermijnrelatie met de klant. Coöperatief werken heeft te maken met wederkerigheid. Een eerlijke deal is belangrijker dan de winnaar zijn. De langetermijnrelatie gaat boven het kortetermijngewin. Dat wil niet zeggen dat je geen zakelijke doelstellingen hebt. Het gaat juist om het opbouwen en beheren van een gezonde financiële organisatie ten bate van onze leden en klanten. Ik ben van mening dat je die manier van denken en werken kunt leren, maar je moet er natuurlijk wel een bepaalde affiniteit mee hebben. Het relatiedenken moet er wel in zitten bij iemand. Binnen de coöperatie is er vervolgens volop de mogelijkheid om dat verder te ontwikkelen. Een coöperatieve bankier beschikt wat mij betreft over een gezonde klantfocus, resultaatgerichtheid en kan goed samenwerken. Die aspecten maken een stabiele klantrelatie mogelijk die leidt tot wederzijdse profijtelijkheid." BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 4