Out of the Box "Any customer can have a car painted any colour that he wants as long as it is black!" gastcolumn moment aan de productiekant een versnippering, een matige finan ciële performance, een gebrek aan toegevoegde waarde-producten en dus weinig toekomstperspectief. Dat gold voor de primaire sector en de verwerkende industrie. Wanneer een bedrijf of sector geen waarde toe voegt, zowel economisch als maat schappelijk, ben je uitwisselbaar. Dat was het laatste wat de Nederlandse agrofoodsector mocht gebeuren, gezien alle kennis, kunde en onder nemerschap die de sector rijk is. Met die gedachte in ons hoofd zijn we uit onze eigen schaduw gestapt. Vervolgens hebben we een duide lijke propositie in de markt gezet. Helder voor medewerkers, klanten, leveranciers, politiek en maatschap pij. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig maar wel de out of the box-benadering. En die laat zich uni verseel, voor elke branche en sector toepassen! Daan van Doorn We leven in een wereld waarin ont wikkelingen enorm snel gaan. Veran deringen volgen elkaar steeds snel ler op. Zo is nieuws dankzij e-mail en internet al oud op het moment dat het verschijnt. In deze wereld functioneren bedrijven die bezig zijn hun toekomst veilig te stellen door goed ondernemerschap uit te oe fenen. Dat is vandaag de dag geen sinecure. Het vereist inzicht, durf, doordenken en snelheid van han delen. De tijd ligt ver achter ons dat alles verliep volgens vaste patronen. Marketing, daar werd niet aan ge daan. Een product werd gemaakt en verkocht. Was het niet Henry Ford, de legendarische ontwerper van de T-Ford die zei: "Any customer can have a car painted any colour that he wants as long as it is black!" Daar komen we niet meer mee weg. De enige constante is verandering. Dat kunnen we als bedreiging zien, maar ook als kans. Met mijn collega's heb ik enkele jaren geleden intensief gesproken over onze toekomst. Met als resultaat een stevige strategie. Wanneer me wordt gevraagd naar de succesfactor daarvan, heb ik een duidelijk antwoord: Out of the Box- denken. Door vooral vanuit verschillende invalshoeken naar de markt te kij ken, werden veel zaken duidelijk. Als je helder hebt welk proces zich daar voltrekt, heb je bouwstenen. Wij zagen een consolidatieslag aan de marktkant. En op hetzelfde Naam: Daan van Doorn (1948) Opleiding: Landbouwhogeschool in Wageningen (1978) en Hogere Landbouwschool in Dordrecht (1969) Loopbaan: Voorzitter Raad van Bestuur Sobel, President-Directeur Chemische Bedrijven van de NCB, Directeur Chemische bedrijven van de NCB, Hoofd Algemene Zaken Productschap Zuivel en Beleidsmedewerker Ministerie van Landbouw Huidige functie: voorzitter van de Raad van Bestuur van VION N.V., een mondiaal opererend voedingsmiddelenconcern met een omzet van ruim 7 miljard euro en 17.000 medewerkers 34 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 34