wat ik heb geleerd Een groot voordeel van thuis is dat je daar niet wordt gezien als de CEO in het nette pak Tekst: Pierre Spaninks Fotografie:Tessa Posthuma de Boer "Leren is nooit gedaan" "Je wilt het maximaal mogelijke uit jezelf halen. De talenten die je hebt meegekregen wil je tot hun recht laten komen. Dat doe je door te blijven leren. Formeel leren, in de schoolbanken, kan behulpzaam zijn. Maar het effectiefste is toch ervaringen opdoen, daar lering uit trekken, en dat weer toepassen in de praktijk! Leren is een natuurlijk proces dat al begint als je klein bent. Leren is ook nooit gedaan. Naarmate je ouder wordt, is je pakket aan ervaringen ruimer en voller. Dan ben je misschien eerder geneigd om daarop terug te grijpen in plaats van je open te stellen voor wat nieuw is. Maar als je die basishouding eenmaal hebt, dan gaat de behoefte om te leren niet zomaar meer weg. Tot op hoge leeftijd kun je jezelf blijven ontwikkelen. Soms komen leerervaringen echt als een schok Ik herinner me nog goed hoe ik bij DSM vanuit de Human Resources in de Raad van Bestuur kwam. Ik had nog nooit met analisten te maken gehad. Bij de eerste road shows voelde ik me echt als Alice in Wonderland. Ik had me nooit gerealiseerd dat mensen op zon totaal andere wijze naar een bedrijf konden kijken. Niet als een organisch geheel van mensen en middelen die samen iets willen bereiken, maar als een verhandelbare zak cash flow. Het leereffect van zon schok is groot. Als je voor de zoveelste keer in New York bent om over je financiële prestaties en vooruitzichten te praten, wordt het wel wat moeilijker om je daar weer voor op te laden. Maar dan ga ik er toch in met de vraag hoe we zon sessie weer net iets beter kunnen laten verlopen dan het vorige. Puur qua presentatie, qua gesprekstechniek. Doe je dat niet, dan loop je het gevaar dat je gaat denken: meer van hetzelfde. En dan zul je altijd zien dat er ineens iemand tegenover je zit die écht heel slim is en die je totaal verrast. Dus het is toch verstandig om jezelf wel iedere keer weer op te laden en jezelf te dwingen het nóg beter te doen. Zo'n plotselinge leerervaring is natuurlijk heel spectaculair maar meestal gaat het wat geleidelijker. Ik ben lid van het Ambassadeursnetwerk, dat probeert meer vrouwen in hogere functies te krijgen. De Rabobank zet zich daar ook voor in. Maar wat werkt wel en wat werkt niet? Het probleem zit hem niet in de startfuncties en ook niet in de eerste twee, drie carrièrestappen. Het begint pas daarna te spelen, bij de dertigers. Dan brandt de ratrace los om de schaarse topfuncties. Op dat moment haken veel geschikte vrouwen af, omdat ze kinderen willen of omdat ze gewoon geen zin hebben in die stress. Dan kun je als bedrijf maar twee dingen doen: heel zuinig zijn op de getalenteerde vrouwen uit eigen kweek, en proberen er van buitenaf nog een aantal aan te trekken. Desnoods neem je als werkgever maar eens een extra risico, dat is het wel waard. Vrouwelijke commissarissen aan je bedrijf binden is evenmin eenvoudig. Je wilt in de Raad van Commissarissen van een grote multinational toch mensen hebben met brede bestuurlijke ervaring. Mensen die de Raad van Bestuur tegengas kunnen geven en waar je als CEO nog wat van kunt leren. Als je zo'n vrouw tegenkomt, moetje haar onmiddellijk vragen. En meteen op zoek gaan naar een tweede of een derde, zodat de eerste niet te lang in een geïsoleerde positie verkeert. Dat is echt ervaringskennis, dat is gegroeid door de jaren heen. Er zijn ook dingen waarvan ik me niet meer kan herinneren dat ik ze ooit niet heb geweten. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om in tijden van verandering te blijven communiceren, zodat je de mensen meeneemt in het proces. Dat inzicht heeft zich in de loop van mijn carrière alleen maar verder verdiept. Naarmate er meer onzekerheid is in het bedrijf, hebben managers van hoog tot laag de neiging om minder te gaan communiceren. Omdat ze het zelf ook niet precies weten, omdat ze bang zijn voor de reacties die ze kunnen krijgen, of omdat ze van de juristen hun mond moeten houden. Terwijl de behoefte van de mensen aan communicatie dan juist het grootst is. Dan hoef je jezelf heus niet te forceren en voor je beurt te gaan praten, maar je kunt wel mensen laten weten dat je snapt dat ze zich zorgen maken, dat je dat gevoel kent, dat je werkt aan een oplossing, en datje hen dan en dan meer kunt vertellen, kortom bij gebreke van inhoudelijke zekerheid geef je procedurele zekerheid. Zo reduceer je de onzekerheid en breng je rust. De mensen voelen zich begrepen en kunnen weer hun hoofd bij hun werk houden. Sinds ik bij DSM weg ben, werk ik als kleine zelfstandige vanuit huis. Dat moet je dan ook weer leren. Bijvoorbeeld hoe je daarmee omgaat in relatie tot je partner. Ik merk: als je elkaar meer ziet, doe je ineens weer meer dingen samen en dat voegt veel toe. Een groot voordeel van thuis is dat je daar niet wordt gezien als de CEO in het nette pak maar als man en als vader. Daar wordt je vanzelf op de grond gehouden. Dat is een heel effectieve en indringende vorm van leren, die niet alleen heel corrigerend maar ook heel stimulerend kan werken. Ik kan het iedereen aanraden, een privé-leven. Dat is goed voor een mens." BANK IN BEWEGING 33

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 33