Mensen: ons kapitaal of onze bron?
Mixed Sources
redactioneel
Rabobank
COLOFON
Rabobank Nederland
Bert Mertens
Ronald Korpershoek
Sandra Bindi
Ton Stek
Fokkeline Padmos
TonnyTriezenberg
Rachad Silah Elhak
Readershouse/Hearst, Amsterdam
Hoofdredactie
HansVerstraaten, Lieke Lemmens
Bureauredactie
Cora Woudstra
Redactie
Ivanka Eggly, Yvonne Jansen, Esther Keizer,
Mandy Kleewein, Ben Kuiken, Guus Peters,
Peter Rikhof, Claire Schalm, Leo Alexander
Schlangen, Pierre Spaninks, Henk Vlaming
Fotografie/illustraties
12 Provinciën, Corblno, Merlijn Doomemik,
Bastiaan Heus, Leendert Masselink, Adrie
Mouthaan, Michiel van Nieuwkerk.Tessa
Posthuma de Boer
Projectmanagement
IJda Ockers
Accountmanagement
Eke Rog
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
De Studio@Robert Hengeveld
Lithografie
GPB Leiderdorp
Drukwerkbegeleiding
vdBJ/Print Support
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100, 3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030 - 21 63 414
fax:030-21 61 916
e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Abonnementen
BinB MAGAZINE: adresgegevens via de
aangesloten bank laten opnemen in
het abonneebestand in de Raboshop
(artikelnummer 21502). Het magazine
komt dan per post op het huisadres. De
aangesloten bank dient zelfde eigen
abonnementen te beheren, dus ook
mutaties door te voeren, in de Raboshop.
Andere belangstellenden van de Rabobank
Groep kunnen zich via eigen bank of
afdeling eveneens abonneren in de
Raboshop.
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
www.fsc.org Certno. SCS-COC-00812
17 ^V_ 01996 Forest Stewardship Council
De Rabobank wordt wel eens gekarakteriseerd als een organisatie die in de eerste plaats
draait om mensen en in de tweede plaats pas om structuren, systemen en producten. De
vraag die daaruit voortvloeit is of onze organisatie vanwege haar doelstelling medewerkers,
managers en leiders vraagt met bijzondere eigenschappen, of dat de Rabobank mensen
zodanig vormt dat er vroeg of laat sprake is van een herkenbare coöperatieve instelling.
Bij zijn eerste optreden in de CKV in 2003 vertelde Bert Heemskerk dat hij door de raad van
commissarissen stevig was ondervraagd over zijn coöperatief gevoel. Hij had geantwoord
dat hij zich primair een bankier voelde, die toevallig bij een coöperatieve bank terecht was
gekomen. Daar voegde hij echter aan toe dat hij zoveel respect had voor de positie en de
kracht van de Rabobank dat hij er trots op was hier leiding te mogen geven. Hij wilde graag
ontdekken waar die kracht precies vandaan kwam. Inmiddels hebben we ervaren dat hij vaak
met een aanstekelijk enthousiasme voortbouwt op de grondbeginselen van deze bank.
Dat de filosofie, organisatievorm en werkwijze van de Rabobank mensen aanspreekt, blijkt
ook uit de reacties van medewerkers die eerst elders hebben gewerkt. Kennelijk appelleren
onze waarden aan de dieper gelegen drijfveren van mensen. En dat is niet zo verwonderlijk.
De organisatie is immers opgericht om bij te dragen aan menselijk geluk en het fundament is
gebouwd met menselijke maten.
Het blijft echter belangrijk voor onze kracht en vitaliteit om permanent ruimte en aandacht
te vragen voor de filosofie en werking van onze organisatie. Dat moet al beginnen bij de
selectie van nieuwe medewerkers en leidinggevenden. Natuurlijk is vakbekwaamheid een
primair beoordelingscriterium, maar ook levensoriëntatie en houding ten opzichte van
anderen moeten in de beoordeling worden meegenomen. In introductieprogramma's en
opleidingen hoort serieus aandacht te worden besteed aan doelstelling, missie en werking
van de bank. In de huidige talentprogramma's is dat gelukkig ook het geval. Het opmerkelijke
is dat veel deelnemers die al geruime tijd voor de Rabobank werken, daar voor het eerst
met het wezen en de werking van de organisatie geconfronteerd worden. Zij ervaren de
discussies over deze onderwerpen als bijzonder waardevol en boeiend.
Het is aantoonbaar dat lokale banken of teams, waar de leiding de verbinding legt tussen
de doelstelling van de organisatie en het dagelijks handelen, betere resultaten bereiken.
Medewerkers willen ook graag de betekenis van hun werk, hun professionaliteit, zien in het
grote geheel. Dat werkt prettig en motiverend. Door medewerkers bewust te maken van de
missie van de organisatie wordt voorkomen dat zij zich gaan gedragen als onpersoonlijke
radertjes in een formule of systeem. Net als leden en klanten willen medewerkers van nature
graag samenwerken. Medewerkers, door de leiding geïnspireerd en gericht op het realiseren
van de ambities van onze klanten, vormen de basale kracht van deze organisatie. Zij zijn meer
dan werknemers of arbeidskrachten, meer dan kapitaal of resource. Samen met de leden die
invloed uitoefenen en de bank controleren, vormen zij de bron van alle kennis en energie.
Zij die werken vanuit de eerste natuurlijke reflectie'Wat betekent het voor de klanten?'
ontwikkelen de beste service-concepten en systemen.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB
bankinbeweging@rn.rabobank.nl