Mensen: ons kapitaal of onze bron? Mixed Sources redactioneel Rabobank COLOFON Rabobank Nederland Bert Mertens Ronald Korpershoek Sandra Bindi Ton Stek Fokkeline Padmos TonnyTriezenberg Rachad Silah Elhak Readershouse/Hearst, Amsterdam Hoofdredactie HansVerstraaten, Lieke Lemmens Bureauredactie Cora Woudstra Redactie Ivanka Eggly, Yvonne Jansen, Esther Keizer, Mandy Kleewein, Ben Kuiken, Guus Peters, Peter Rikhof, Claire Schalm, Leo Alexander Schlangen, Pierre Spaninks, Henk Vlaming Fotografie/illustraties 12 Provinciën, Corblno, Merlijn Doomemik, Bastiaan Heus, Leendert Masselink, Adrie Mouthaan, Michiel van Nieuwkerk.Tessa Posthuma de Boer Projectmanagement IJda Ockers Accountmanagement Eke Rog Productie Carl Coenraad Vormgeving De Studio@Robert Hengeveld Lithografie GPB Leiderdorp Drukwerkbegeleiding vdBJ/Print Support Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100, 3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon: 030 - 21 63 414 fax:030-21 61 916 e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl Abonnementen BinB MAGAZINE: adresgegevens via de aangesloten bank laten opnemen in het abonneebestand in de Raboshop (artikelnummer 21502). Het magazine komt dan per post op het huisadres. De aangesloten bank dient zelfde eigen abonnementen te beheren, dus ook mutaties door te voeren, in de Raboshop. Andere belangstellenden van de Rabobank Groep kunnen zich via eigen bank of afdeling eveneens abonneren in de Raboshop. Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. www.fsc.org Certno. SCS-COC-00812 17 ^V_ 01996 Forest Stewardship Council De Rabobank wordt wel eens gekarakteriseerd als een organisatie die in de eerste plaats draait om mensen en in de tweede plaats pas om structuren, systemen en producten. De vraag die daaruit voortvloeit is of onze organisatie vanwege haar doelstelling medewerkers, managers en leiders vraagt met bijzondere eigenschappen, of dat de Rabobank mensen zodanig vormt dat er vroeg of laat sprake is van een herkenbare coöperatieve instelling. Bij zijn eerste optreden in de CKV in 2003 vertelde Bert Heemskerk dat hij door de raad van commissarissen stevig was ondervraagd over zijn coöperatief gevoel. Hij had geantwoord dat hij zich primair een bankier voelde, die toevallig bij een coöperatieve bank terecht was gekomen. Daar voegde hij echter aan toe dat hij zoveel respect had voor de positie en de kracht van de Rabobank dat hij er trots op was hier leiding te mogen geven. Hij wilde graag ontdekken waar die kracht precies vandaan kwam. Inmiddels hebben we ervaren dat hij vaak met een aanstekelijk enthousiasme voortbouwt op de grondbeginselen van deze bank. Dat de filosofie, organisatievorm en werkwijze van de Rabobank mensen aanspreekt, blijkt ook uit de reacties van medewerkers die eerst elders hebben gewerkt. Kennelijk appelleren onze waarden aan de dieper gelegen drijfveren van mensen. En dat is niet zo verwonderlijk. De organisatie is immers opgericht om bij te dragen aan menselijk geluk en het fundament is gebouwd met menselijke maten. Het blijft echter belangrijk voor onze kracht en vitaliteit om permanent ruimte en aandacht te vragen voor de filosofie en werking van onze organisatie. Dat moet al beginnen bij de selectie van nieuwe medewerkers en leidinggevenden. Natuurlijk is vakbekwaamheid een primair beoordelingscriterium, maar ook levensoriëntatie en houding ten opzichte van anderen moeten in de beoordeling worden meegenomen. In introductieprogramma's en opleidingen hoort serieus aandacht te worden besteed aan doelstelling, missie en werking van de bank. In de huidige talentprogramma's is dat gelukkig ook het geval. Het opmerkelijke is dat veel deelnemers die al geruime tijd voor de Rabobank werken, daar voor het eerst met het wezen en de werking van de organisatie geconfronteerd worden. Zij ervaren de discussies over deze onderwerpen als bijzonder waardevol en boeiend. Het is aantoonbaar dat lokale banken of teams, waar de leiding de verbinding legt tussen de doelstelling van de organisatie en het dagelijks handelen, betere resultaten bereiken. Medewerkers willen ook graag de betekenis van hun werk, hun professionaliteit, zien in het grote geheel. Dat werkt prettig en motiverend. Door medewerkers bewust te maken van de missie van de organisatie wordt voorkomen dat zij zich gaan gedragen als onpersoonlijke radertjes in een formule of systeem. Net als leden en klanten willen medewerkers van nature graag samenwerken. Medewerkers, door de leiding geïnspireerd en gericht op het realiseren van de ambities van onze klanten, vormen de basale kracht van deze organisatie. Zij zijn meer dan werknemers of arbeidskrachten, meer dan kapitaal of resource. Samen met de leden die invloed uitoefenen en de bank controleren, vormen zij de bron van alle kennis en energie. Zij die werken vanuit de eerste natuurlijke reflectie'Wat betekent het voor de klanten?' ontwikkelen de beste service-concepten en systemen. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB bankinbeweging@rn.rabobank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 2