De omslag De opgeknipte bank verrijking voor de klant, maar ook voor medewerkers," stelt Marttin. "Wij moeten hier op het hoofdkantoor leren om nog meer los te laten. We hebben de neiging om het promotiebudget centraal te houden, terwijl het bewerken van de markt een verantwoordelijkheid hoort te zijn van lokale managers. Zij weten wat er leeft in hun wijk en welke activiteiten zij daarbij het best kunnen laten aansluiten. Een toets op afstand van de bestedingen volstaat voor een solide toezicht." Een herkenbaar gezicht van de bank bestaat echter niet alleen uit diensten, maar ook uit medewerkers. Bij de nieuwe aanpak van Rabobank Amsterdam hoort het werven van plaatselijk talent. De gedachte is dat personeel uit de wijk veel beter is in het leggen van relaties dan medewerkers zonder band met hun omgeving. "Die personeelsbezetting moet je op een natuurlijke manier veranderen," stelt Marttin. "Het is niet verstandig om een Turkse manager aan te stellen, alleen maar om een passend boegbeeld te hebben in een wijk waar veel Turken wonen. Dan forceer je, en dat schept weer een heel eigen probleem. Mensen voelen dan dat ze om hun afkomst worden aange steld in plaats van om hun kwaliteiten. Dat is het verkeerde signaal, want wij zoeken wel degelijk talent. We nemen mensen aan die het respect van hun omgeving verdienen dankzij hun talent en professionaliteit." "Ik geef gastcolleges op hogescholen. In de klaslokalen zie ik de maatschappij zitten, en die bestaat uit een gelijke mix Hoe breng je een bank dicht bij de mensen? Door haar de uitstraling te geven van haar omgeving. Maar welke omgeving dan? Onderzoek heeft uitgewezen dat Amsterdam 22 homogene entiteiten telt, gemeen schappen met een sterke culturele samenhang. Die kunnen niet ieder apart worden bediend. De dienstverlening zou er te fragmentarisch door worden. Rabobank Amsterdam koos voor een gedifferentieerde indeling van haar werkgebied via het gericht benaderen van vijf verschillende markten: Noord, West, Centrum, Zuid en Oost. De onderverdeling in wijken had behalve een culturele reden ook een pragmatische achtergrond. Iedere Amsterdammer moet maximaal tien minuten fietsen om bij een Rabo-adviseur te zijn. Ook als het plaatselijke kantoor geen adviseur heeft, dan nog mag de afstand naar de volgende locatie niet meer dan tien minuten bedragen. De bijkomende vraag luidde wat een vestiging betekent voor haar omgeving. Rabobank Amsterdam koos ervoor om een deel van haar expertise over te hevelen naar de vestigingen. De P's van Plaats, Personeel en Promotie zijn gedecentraliseerd. Daarentegen bleven de P's van Processen, van Prijs en van Product onder de centrale aansturing van het plaatselijke hoofdkantoor. van allochtonen en autochtonen. Als Rabobank sluiten wij daarbij aan." Nee, dat is geen diversiteitbeleid, stelt de directievoorzitter. "Ik noem het strategisch beleid. Dat daar diversiteit uit voortvloeit is een gevolg. Als je daar serieus in investeert, komt het vanzelf goed. Ons trainingsbudget is in ieder geval één miljoen euro hoger dan het reguliere budget. Voortdurend hebben wij 24 tot 32 mensen in opleiding en we zijn gestart met een eigen traineepro gramma. Natuurlijk voelen wij de krapte op de arbeids markt ook wel, maar desondanks slagen we er nog steeds in om talentvolle mensen te werven." De omslag was geen geleidelijke maar een directe. Vorig jaar januari vertrokken honderd medewerkers uit de Mondriaantoren naar werkplekken in de vestigingen. Een forse operatie die echter geen enkele klacht bij de geschil lencommissie opleverde. "Terwijl deze operatie toch 250 medewerkers in hun functie raakte," zegt Marttin. "Wij zijn echter een jaar bezig geweest met de voorbereiding. De medewerkers zagen in dat dit een logische operatie was." Aanvankelijk liep niet alles op rolletjes, ondanks de voorbereidingen. Toch waren de kinderziektes beperkt in aard en omvang. Zo raakte de hypotheekagenda zoek. Ook was niet altijd duidelijk welke medewerkers waar zaten, wat de telefonische bereikbaarheid bemoeilijkte. In een enkele vestiging waren er niet genoeg werkplekken voor alle medewerkers. "Maar dit waren de spreekwoordelijke uitzonderingen op de regel," zegt Marttin. "Ernstige zaken hebben zich niet voorgedaan." De resultaten waren onmiddellijk merkbaar. De producti viteit van Rabobank Amsterdam is toegenomen van 1,18 naar 1,26. Midoffice en backoffice bleven gelijk, alleen de frontoffice groeide in omvang. De groei in resultaat bedroeg vijftig procent in twee jaar. "Ondanks de herstruc turering hebben wij vorig jaar nog nooit zo goed gedraaid," zegt Marttin. "We bedienen de klanten in één keer, in plaats van ze door te verwijzen. Iedereen ziet weer dat wij een gezicht hebben. Ook de medewerkers ervaren het verschil. Het ziekteverzuim is teruggelopen van dik zeven procent naar vijf procent." Toch is het nog te vroeg om van een duurzaam succes te spreken. Het is afwachten hoe snel de vestigingen een afspiegeling vormen met hun omgeving. Het kost tijd om de personele bezetting op een natuurlijke manier te laten aansluiten bij de culturele identiteit van een wijk. "Het binnenhalen van nieuwe medewerkers, het opleiden, het leggen van relaties binnen de wijken, ik weet niet hoe snel dat zal gaan," besluit Marttin. "Misschien twee of drie jaar, maar het kan ook wel zeven of acht jaar duren. Dit is een proces dat we niet vooraf kunnen testen. Maar tot nu toe gaat het heel goed. Zoals het er nu uitziet kunnen wij onze doelstellingen die wij voor 2010 afgesproken hebben, al halen in 2009." BANK IN BEWEGING 21

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 21