"We nemen mensen aan die het respect van hun omgeving verdienen dankzij hun talent en professionaliteit" Decentralisatie een stap terug gaan denken," licht Marttin toe. "Eigenlijk zijn wij een C-bank met een bereik van honderdduizend inwoners en tienduizend bedrijven en een marktaandeel van twintig procent. Toen we zo naar deze stad keken, merkten wij dat wij de markt beter konden opdelen in wijken met een ieder een homogene cultuur." De volgende vraag was welke bevoegdheden de vestigingen in de markten moesten krijgen om een afspiegeling van hun omgeving te vormen. Taken die aan de lokale markt zijn gerelateerd, zoals locatie, personeel en promotie, zijn gedelegeerd naar de vestigingen. Controle en productont wikkeling blijft het lokale hoofdkantoor aansturen. Rabobank Amsterdam is ver gegaan met het decentra liseren van de dienstverlening. Ook Private Banking is verhuisd naar de vestigingen. De nu nog centraal aange stuurde formule PB1 volgt binnenkort, zodat alleen de top van Private Banking in de Mondriaantoren blijft. "Overigens met instemming van onze ledenraad. Wij hebben onze plannen daar voorgelegd, net als aan de Raad van Commissarissen, de Centrale Kring Vergadering en natuurlijk ook aan onze medewerkers. Dit was immers een breuk met de bestaande situatie, We hebben dit onze ledenraad voorgelegd." "Deze dienstverlening op lokaal niveau is niet alleen een verenigingen, ze wisten niet meer wie bij ons de beslissers waren. Besluiten duurden te lang, zelfs onze medewerkers zeiden dat. Daarom zijn we teruggegaan naar onze essentie: customer intimacy. De vestigingen moeten weer een herkenbaar gezicht krijgen; een directeur die je belt als er iets is. Onze medewerkers moeten begrijpen wat hun klanten drijft en hoe zij hen kunnen helpen." Maar hoe word je in een heterogene stad een bank die lijkt op haar omgeving? Mensen zijn er zo verschillend dat het moeilijk is een uitstraling te verkrijgen die iedereen aanspreekt. "Het Kwakoe Festival in Amsterdam Zuidoost (met voornamelijk bezoekers van Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse afkomst, red.) spreekt inderdaad minder tot de verbeelding van inwoners van Amsterdam-West," zegt Marttin. "Daar leeft het islamitische Suikerfeest meer, terwijl in het Centrum het Chinees Nieuwjaar weer belangrijk is. We zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat de Amsterdammer niet bestaat." De oplossing was om de bank te verdelen over vijf markten met elk een homogene cultuur. De omvang is groot genoeg voor een eigen benadering van de markt. "We zijn eerst 20 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 20