EEN RVC MOET DE DIRECTIE HINDERLIJK VOLGEN. NIET IN NEGATIEVE, MAAR IN KRITISCHE ZIN voorbereiding en de bijeenkomsten van de kringvergade ringen. Feitelijk zie ik de voorzitter van de RvB gemiddeld een keer per week, anderhalve week; de andere directeuren zie ik minimaal eenmaal per maand. Maar hij is behalve voorzitter van de RvB tevens alge meen directeur, een van de vier directeuren dus die door de RvC beoordeeld moet worden. Zit dat niet een objec tieve beoordeling in de weg? Bottelier: "Je kunt inderdaad spreken van een weeffoutje in de verantwoordingsstructuur. Er is een directievoorzitter die opvattingen heeft over het functioneren van de andere leden van dat bestuur, terwijl al die leden rechtstreeks verantwoor ding afleggen aan de RvC. Maar we hebben als RvC aan de overige directeuren duidelijk gemaakt dat de stem van de voorzitter van de RvB/algemeen directeur bij de beoorde lingen wel waarde heeft, maar absoluut niet sturend is. De overige directieleden weten dus dat we zijn stem tezamen met de andere informatiebronnen wegen. Dat gebeurt wel in alle openheid. Het is uiteindelijk aan de RvC om tot een zo objec tief mogelijke beoordeling te komen." Heeft elke lokale Rabobank zijn eigen beoordelingssyste- matiek of bestaat er een standaardprotocol, ingegeven door Rabobank Nederland? Ten Horn: "Samen met Rabobank Nederland ontwikkelt Hay Group een standaardsysteem met beoordelingscriteria. In vergelijking met veel andere ondernemingen is de Rabobank hier ook al best ver in. Er zijn maar weinig bedrijven die hun totale beoordelingsinstrumentarium echt helemaal op orde hebben. En voor veel operationele managers, die zelf ook moeten beoordelen, zijn beoordelingen nog altijd van secun dair belang. Samen met Rabobank Nederland bouwen we een raamwerk met toetsbare criteria. Maar uiteindelijk is het de lokale bank die zelf de precieze invulling van het raamwerk voor zijn rekening neemt. De lokale bank weet het beste wat er op de lokale markt gevraagd wordt. Wij adviseren als externe partij ook lokale banken bij het opstellen van een beoorde- lingssystematiek." Op welke criteria wordt een directeur zoal beoordeeld? Bottelier: "Het hardste criterium is wat mij betreft de bancaire productiviteit. Voor de RvC van de Rabobank Tilburg en Omstreken fungeert dit als basis van elke beoordeling. Met de directeuren is van tevoren een aantal zakelijke doelstellingen afgesproken (waaronder de bancaire productiviteit) en die kun je aan het eind van het jaar cijfermatig beoordelen. Maar niet alle criteria zijn zo hard te toetsen aan cijfertjes. Hoe goed geeft een directeur gestalte aan het coöperatieve gevoel? Moti veert een directeur de medewerkers genoeg? Functioneert hij in de omgang met de ledenraad, met ondernemers? Ontplooit hij genoeg lokale activiteiten? Dat is lastiger te meten. We bespreken dat soort onderwerpen eerst als RvC onderling en vervolgens gaat een delegatie het gesprek met de directeuren aan. We passen altijd hoor en wederhoor toe. Directeuren hebben het recht hun visie te geven op bepaalde ontwikke lingen of zaken." Ten Horn: "Maar wat doe je vervolgens met je beoordeling? Hoeveel waarde hecht je aan het feit dat iemand zijn medewer kers goed motiveert of dat hij zijn financiële targets gehaald heeft? Wat betekent dat? Geef je iemand een hand en feliciteer je hem en doe je vervolgens niks omdat je het niet meer dan logisch vindt dat een professional goede prestaties haalt? Of moet je meer doen bijvoorbeeld in de vorm van een substan tiële bonus? Maar ook in negatieve zin is het lastig om een bepaalde waarde te koppelen aan een beoordeling. Als iemand zijn targets niet gehaald heeft onder externe, slechte omstan digheden. De mate waarin je iemand daarop kunt beoordelen hangt af van de afspraken die je gemaakt hebt." Bottelier: "Dit klinkt me bekend in de oren. Indien de zaken bij die harde criteria niet goed zijn gegaan, krijg je dikwijls excuses van directeuren voor je kiezen. Wil je stevig in die discussie staan, dan moet je als RvC je huiswerk goed doen. Maar de afspraken die we samen op voorhand gemaakt hebben, blijven maatgevend. Wanneer het om kleine verschillen gaat, wordt het desalniettemin knap lastig. Als we 1,5 als bancaire productiviteit hebben afgesproken en er is 1,49 gehaald in een moeilijk jaar, wat doe je dan? Dat kan een directeur bij wijze van spreken tienduizend euro aan bonus schelen. De argumenten die tijdens het gesprek worden aange voerd kunnen dan wat ons betreft doorslaggevend zijn." Wat vinden jullie de belangrijkste eigenschap waarover een directeur moet beschikken? Ten Horn: "Uit onderzoek van Harvard is gebleken dat een soft skill als empathie een van de belangrijkste competenties is 14 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 14