toekomst heeft geen discussie Naam: Cilian Jansen Verplanke Functie: Directeur Rabobank International Grootbedrijf "Als de Rabobank onderdeel wil zijn van de huidige globalisering en in deze tijd van open economieën en open grenzen moeten we wel. De Rabobank opereert immers leidend vanuit de klant en onze klanten dwingen dat met hun activiteiten af. De Rabobank bedient nu al met een grote groep professionals vanuit Rabobank International onze internationaal opererende cliënten en is een speler op de global financial markets. Onze klanten hebben daar absoluut voordeel bij. Wij investeren momenteel veel in het buitenland in strategie, mensen en producten. Naast een steeds grotere bijdrage van Rabobank International aan de winst van de Rabogroep, dragen deze internationale activiteiten ook bij aan het imago van de bank. En dat is minstens zo belangrijk." Naam: Rob ten Heggeler Functie: lid Managing Board Rabobank International "In Nederland is de positie van de Rabobank heel goed, maar de Nederlandse markt is klein. Daarom moeten we gewoonweg in het buitenland investeren. Bovendien zijn onze klanten steeds meer internationaal actief en daarin moeten we mee. In het verleden hebben we met de activiteiten van Rabobank International wellicht te weinig rekening gehouden met de klanten van de lokale banken. Mede daarom is het project Amphora opgestart, met als doel om Nederlandse klanten actief in het buitenland te bedienen. Ik vind het goed dat dat door Rabobank International wordt opgepakt en niet door de lokale banken zelf Als ieder dat voor zich gaat doen, ben je steeds opnieuw het wiel aan het uitvinden. Rabobank International levert de Rabobank veel op. Naast een significante bijdrage aan de winst is het tevens een verdediging van onze Nederlandse franchise." Naam: Rien Nagel Functie: Directievoorzitter Rabobank Utrecht "Het is te stellig dit zo te zeggen. De Rabobank had wel degelijk voor een andere strategie kunnen kiezen, alleen dan waren we een heel andere bank geworden. Dat willen we niet. Het is in mijn optiek dus een bewuste en goede keuze, al moeten we ook in het buitenland dicht bij de cultuur van de bank blijven. In het verleden hebben we met onze internationale ambities soms te grote stappen gezet. Dat is een dure cursus geweest. Nu doen we het beter; stap voor stap, rustig uitbouwen, eerst leren dan doen. Dat past beter bij de Rabobank. Vanuit de lokale bank gezien, kunnen wij onze klanten te weinig doorverwijzen binnen een eigen internationaal netwerk. We zijn daarom afhankelijk van onze strategische partners. Die zijn niet altijd van hetzelfde niveau, waardoor klanten soms op zoek gaan naar een betere partij. Dan voel je je als Rabobank toch tekortschieten." Wilt u ook reageren op deze stelling of wilt u een onderwerp ter discussie stellen, mail dan naar: bankinbeweging@rn.rabobank.nl BANK IN BEWEGING 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 5