Van Rabobank Nederland naar
Rabobank International?
redactioneel
FSC
Mixed Sources
COLOFON
Rabobank Nederland
Bert Mertens
Ronald Korpershoek
Sandra Bindi
Ton Stek
Roelina Bolding
Readershouse/Hearst, Amsterdam
Hoofdredactie
Hans Verstraaten, Lieke Lemmens
Bureauredactie
Cora Woudstra
Redactie
Wilma van Hoeflaken, Esther Keizer,
Sharon Klein, Sylvia Meijer, Guus Peters,
Peter Rikhof, Claire Schalm, Leo Alexander
Schlangen
Fotografie/illustraties
Marco Bakker, Corblno, Corbis, Merlijn
Doomernik, Hollandse Hoogte,
David de Jong, Friso Keuris, Leendert
Masselink, StockXpert, Karin Schwandt,
Milan Vermeulen, Georges van Wensveen
Projectmanagement
Uda Ockers
Accountmanagement
Eke Rog
Productie
Carl Coenraad
Vormgeving
Robert Hengeveld
Lithografie
GPB Leiderdorp
Drukwerkbegeleiding
vdBJ/Print Support
Druk
Roto Smeets Grafiservices
Rabobank Nederland
Bank in Beweging
Postbus 17100,3500 HG Utrecht
o.v.v. interne adrescode UCB 532
telefoon: 030 - 21 63 414
fax:030-21 61 916
e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl
Abonnementen
BinB MAGAZINE: adresgegevens via de
aangesloten bank laten opnemen in
het abonneebestand in de Raboshop
(artikelnummer 21502). Het magazine
komt dan per post op het huisadres. De
aangesloten bank dient zelf de eigen
abonnementen te beheren, dus ook
mutaties door te voeren, in de Raboshop.
Andere belangstellenden van de Rabobank
Groep kunnen zich via eigen bank of
afdeling eveneens abonneren in de
Raboshop.
Productgroep uit goed beheerde bossen
en andere gecontroleerde bronnen.
www.fsc.org Certno. SCS-COC-00812
1996 Forest Stewardship Council
Ruim vijfentwintig jaar geleden ging deze bank de grens over om onze klanten ook in het
buitenland van dienst te kunnen zijn. Onder het motto'buitenland dient binnenland'werd
steun van de lokale banken verkregen, voor wat toen als een ingrijpende beweging werd
ervaren. In de loop der jaren groeide een fors internationaal bedrijf, waarvan de activiteiten
allang niet meer alleen ten dienste staan van onze klanten in Nederland. In die groeifase
leek het soms of Rabo International een volledig eigen koers ging varen, en een geheel
eigen dynamiek kende die niet meer paste bij de rest van de organisatie. Maar het ken
merkende correctiemechanisme van onze bank zorgde ervoor dat na verloop van tijd het
buitenlandbedrijf toch weer werd'aangesloten'. Verdere groei en daarmee gepaard gaande
investeringen zijn noodzakelijk om gezond te blijven om de steeds veranderende vragen
van klanten te kunnen blijven beantwoorden.
Zo'n vijftien jaar geleden werd in het buitenland een eerste positieve ervaring opgedaan
met bankieren zoals wij het in Nederland kennen. Begin jaren negentig werd PIBA in
Australië gekocht; het aankoopbedrag was na enkele jaren terugverdiend. De bank
kende een voorspoedige groei en na naamswijziging in Rabobank geniet de bank
nu naamsbekendheid in Australië en Nieuw-Zeeland. Dankzij de inzet van leiding en
medewerkers en het vertrouwen van de klanten is de waarde van deze bank enorm
gestegen. Het heeft even geduurd, maar het zogenaamde country banking is inmiddels tot
strategie verheven en heeft reeds tot diverse overnames van banken geleid.
Een derde lijn van activiteiten in het buitenland is enkele jaren geleden gestart onder de
naam Rabobank Development. Onder meer in Tanzania en Mozambique wordt gepartici
peerd in banken die een belangrijke bijdrage beogen te leveren aan de ontwikkeling van
het land of een bevolkingsgroep. Deze activiteiten sluiten nauw aan bij de oorspronkelijke
filosofie van de Rabobanken in Nederland. De ervaringen tot nu toe zijn positief.
Een regelmatig gehoorde vraag is hoe al deze activiteiten bij verdere groei de organisato
rische verhoudingen beïnvloeden en hoe deze activiteiten verbonden kunnen blijven met
onze coöperatieve grondslag. Blijft de Rabobank een in Nederland gewortelde mondiaal
opererende food- agribank, met vertakkingen in de wijde wereld?
In de natuur heb je bomen en planten waarvan de takken wortel schieten en zo
eigenstandig kunnen voortleven, binnen eenzelfde familie. Zo hebben lokale banken
in het verleden ook gestimuleerd dat in gebieden waar nog geen coöperatieve bank
functioneerde, er één werd opgericht en wortel kon schieten. Zo'n dertig jaar geleden
gebeurde dat nog in Almere. Dat kan ook nu nog door het door de banken opgebouwde
vermogen, zowel letterlijk als figuurlijk, hiervoor in te zetten. Dit vraagt van banken, in
de ware coöperatieve traditie, zich primair op te stellen als aandeeldéler en minder als
aandeelhouder. Op deze wijze kan de Rabobank uitgroeien tot een krachtige
internationale coöperatieve organisatie; Rabobank International.
Bert Mertens
Directeur Coöperatie en Bestuur AB Rabobank