Van Rabobank Nederland naar Rabobank International? redactioneel FSC Mixed Sources COLOFON Rabobank Nederland Bert Mertens Ronald Korpershoek Sandra Bindi Ton Stek Roelina Bolding Readershouse/Hearst, Amsterdam Hoofdredactie Hans Verstraaten, Lieke Lemmens Bureauredactie Cora Woudstra Redactie Wilma van Hoeflaken, Esther Keizer, Sharon Klein, Sylvia Meijer, Guus Peters, Peter Rikhof, Claire Schalm, Leo Alexander Schlangen Fotografie/illustraties Marco Bakker, Corblno, Corbis, Merlijn Doomernik, Hollandse Hoogte, David de Jong, Friso Keuris, Leendert Masselink, StockXpert, Karin Schwandt, Milan Vermeulen, Georges van Wensveen Projectmanagement Uda Ockers Accountmanagement Eke Rog Productie Carl Coenraad Vormgeving Robert Hengeveld Lithografie GPB Leiderdorp Drukwerkbegeleiding vdBJ/Print Support Druk Roto Smeets Grafiservices Rabobank Nederland Bank in Beweging Postbus 17100,3500 HG Utrecht o.v.v. interne adrescode UCB 532 telefoon: 030 - 21 63 414 fax:030-21 61 916 e-mail: bankinbeweging@rn.rabobank.nl Abonnementen BinB MAGAZINE: adresgegevens via de aangesloten bank laten opnemen in het abonneebestand in de Raboshop (artikelnummer 21502). Het magazine komt dan per post op het huisadres. De aangesloten bank dient zelf de eigen abonnementen te beheren, dus ook mutaties door te voeren, in de Raboshop. Andere belangstellenden van de Rabobank Groep kunnen zich via eigen bank of afdeling eveneens abonneren in de Raboshop. Productgroep uit goed beheerde bossen en andere gecontroleerde bronnen. www.fsc.org Certno. SCS-COC-00812 1996 Forest Stewardship Council Ruim vijfentwintig jaar geleden ging deze bank de grens over om onze klanten ook in het buitenland van dienst te kunnen zijn. Onder het motto'buitenland dient binnenland'werd steun van de lokale banken verkregen, voor wat toen als een ingrijpende beweging werd ervaren. In de loop der jaren groeide een fors internationaal bedrijf, waarvan de activiteiten allang niet meer alleen ten dienste staan van onze klanten in Nederland. In die groeifase leek het soms of Rabo International een volledig eigen koers ging varen, en een geheel eigen dynamiek kende die niet meer paste bij de rest van de organisatie. Maar het ken merkende correctiemechanisme van onze bank zorgde ervoor dat na verloop van tijd het buitenlandbedrijf toch weer werd'aangesloten'. Verdere groei en daarmee gepaard gaande investeringen zijn noodzakelijk om gezond te blijven om de steeds veranderende vragen van klanten te kunnen blijven beantwoorden. Zo'n vijftien jaar geleden werd in het buitenland een eerste positieve ervaring opgedaan met bankieren zoals wij het in Nederland kennen. Begin jaren negentig werd PIBA in Australië gekocht; het aankoopbedrag was na enkele jaren terugverdiend. De bank kende een voorspoedige groei en na naamswijziging in Rabobank geniet de bank nu naamsbekendheid in Australië en Nieuw-Zeeland. Dankzij de inzet van leiding en medewerkers en het vertrouwen van de klanten is de waarde van deze bank enorm gestegen. Het heeft even geduurd, maar het zogenaamde country banking is inmiddels tot strategie verheven en heeft reeds tot diverse overnames van banken geleid. Een derde lijn van activiteiten in het buitenland is enkele jaren geleden gestart onder de naam Rabobank Development. Onder meer in Tanzania en Mozambique wordt gepartici peerd in banken die een belangrijke bijdrage beogen te leveren aan de ontwikkeling van het land of een bevolkingsgroep. Deze activiteiten sluiten nauw aan bij de oorspronkelijke filosofie van de Rabobanken in Nederland. De ervaringen tot nu toe zijn positief. Een regelmatig gehoorde vraag is hoe al deze activiteiten bij verdere groei de organisato rische verhoudingen beïnvloeden en hoe deze activiteiten verbonden kunnen blijven met onze coöperatieve grondslag. Blijft de Rabobank een in Nederland gewortelde mondiaal opererende food- agribank, met vertakkingen in de wijde wereld? In de natuur heb je bomen en planten waarvan de takken wortel schieten en zo eigenstandig kunnen voortleven, binnen eenzelfde familie. Zo hebben lokale banken in het verleden ook gestimuleerd dat in gebieden waar nog geen coöperatieve bank functioneerde, er één werd opgericht en wortel kon schieten. Zo'n dertig jaar geleden gebeurde dat nog in Almere. Dat kan ook nu nog door het door de banken opgebouwde vermogen, zowel letterlijk als figuurlijk, hiervoor in te zetten. Dit vraagt van banken, in de ware coöperatieve traditie, zich primair op te stellen als aandeeldéler en minder als aandeelhouder. Op deze wijze kan de Rabobank uitgroeien tot een krachtige internationale coöperatieve organisatie; Rabobank International. Bert Mertens Directeur Coöperatie en Bestuur AB Rabobank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 2