"We moeten talentvolle mensen van buiten aantrekken en tegelijkertijd eigen talent binnen de bank opleiden" landse banken, waarmee we partnerovereenkomsten hebben. Op zich is dat trouwens niet zo slecht." Om de service aan Nederlandse ondernemers in het buitenland te verbeteren, opent Rabo International in de vier belang rijkste landen waar Nederlandse ondernemers handel mee drijven - België, Duitsland, Frankrijk en Engeland - kantoren die specifiek gericht zijn op dienstverlening. Als dit project een succes wordt, wordt het aantal landen uitgebreid. Italië en China, dat zijn de volgende locaties waar Ten Cate aan denkt. Voor menig ondernemer zou het het gemakkelijkst zijn als de bank zich gewoon zou vestigen in het buitenland, net als thuis om de hoek. "Dat hoor ik vaker, maar je kunt niet zomaar in Duitsland een bank beginnen met een heleboel kantoren. Ik kom bij ABN Amro vandaan. Zij hadden in mijn tijd vijftig kantoren in Duitsland, maar dat is niet genoeg. Destijds verwees ik ook klanten door naar Deutsche Bank." Maar tegelijkertijd heeft Rabo International, dat actief is in achtendertig landen, inmiddels ook heel wat te bieden. "In Californië hebben we nu al drie banken", zegt Ten Cate. "Als je daar met bloemen of groente naartoe wilt, kunnen we best wat. En als je bloembollen exporteert naar Zuid- Amerika kunnen wij ervoor zorgen dat de betaling zeker gesteld is." Ook in Indonesië heeft Rabo International twee banken gekocht. Ten Cate was er onlangs. "Daar zat ABN Amro honderdzestig jaar lang. Waar je ook komt, overal zie je hun kantoren. Nog een half jaar en dan staat er Royal Bank of Scotland. Dan is het Nederlandse element verdwenen. 'Heb jij een plan om de Nederlandse gemeen schap op te vangen?', vroeg ik aan de baas in Indonesië. Dat had hij niet. Het is een Portugees en die heeft Makkum echt niet op zijn netvlies staan. Die cultuur moet veranderen. Daar werken we aan, maar dat is niet gemak kelijk." In het buitenland zijn ze vaak gecharmeerd van de coöpe ratieve achtergrond van de Rabobank. Ten Cate geeft direct toe dat dat vaak een voordeel is bij het kopen van een bank. "Het geeft niet de doorslag natuurlijk. We zijn een sterke bank met een AAA-status. Dat is belangrijk. Maar we maken zeker gebruik van het feit dat ze de coöpe ratieve gedachte aantrekkelijk vinden." Krijgt u zo'n bank dan goedkoper? "Dat proberen we altijd, maar dat is een kwestie van slim onderhandelen." Toch is het geen overweging om de nieuwe banken om te vormen tot coöperaties. "Dat heeft geen toegevoegde waarde. Het kan zelfs nadelig zijn, want het maakt Rabo International minder flexibel als het gaat om groeien of fuseren of vreemd kapitaal aantrekken. Bovendien koop je iets toch niet om het vervolgens weer weg te geven? Het is ook de vraag aan wie je het zou moeten geven. Ik geloof dat het in Amerika juridisch zelfs onmogelijk is om iets in de dode hand te stoppen", zegt Ten Cate. Wel vindt hij het goed om de kenmerken van de coöperatie mee te nemen naar het buitenland. "Dicht bij de klant, een band met de lokale gemeenschap, een ledenraad, een deel van je winst teruggeven aan de maatschappij, dat zijn allemaal principes die goed zijn en die je kunt overdragen." Ten Cate blikt terug op een opmerkelijk jaar. Qua netto winst dacht hij afgelopen juni de doelstelling van 2010 uit het strategisch kader al bereikt te hebben. "Door de narigheid op de financiële markten zien de cijfers er inmiddels heel anders uit. Wat er dit jaar is gebeurd, heb ik in de vierendertig jaar dat ik bankier ben niet eerder meegemaakt." Wel is hij tevreden over de manier waarop Rabo International zich versterkt heeft. "Maar we moeten nog meer de nadruk leggen de op food- en agri-kant. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat daar de kracht van de bank ligt. Ondanks de problemen op de financiële markten ben ik niet negatief. Er staan bij Rabo Interna tional zoveel potjes op het vuur die langzaam maar zeker gaar worden." In 2008 zal Ten Cate niet veel kopen. Het accent ligt op het professionaliseren van de bestaande organi satie. "Zoals ik al eerder zei, is human capital een aandachtspunt. We moeten zorgen voor jong talent. Dat we tot voor kort geen kweekvijver hadden is een probleem. Daar zijn we nu net mee gestart, maar zoiets kost tijd. Ook gaan we hard werken aan de Rabo-cultuur. Vooral bij Rabo International hangt dat nog als los zand aan elkaar. Daarom stellen we nu een 'code of conduct' op. Een gemeenschappelijke cultuur is heel belangrijk, maar ook dat kost tijd. In een organisatie die zo sterk gegroeid is als Rabo International is dat echter niet meer dan normaal." BANK IN BEWEGING 25

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 25