de kwestie Zonder internationale activiteiten heeft een bank geen toekomst, stelt Lid van Raad van Bestuur en voorzitter van Rabobank international Hans ten Cate. Bovendien is ook de gemiddelde MKB-ondernemer steeds meer internationaal georiënteerd. Tekst: Wilma van Hoeflaken Illustratie: Leendert Masselink Fotografie: Corblno "Rabo International haalt een heleboel geld binnen" Een bank die geen activiteiten ontplooit in het buitenland, beeft nauwelijks groeimogelijkheden, stelt MBRI- voorzitter Hans ten Cate. "En een bedrijf dat niet groeit, is ten dode opgeschreven. Daar geloof ik heilig in." Dat is één antwoord op de vraag naar wat er zou gebeuren als de Rabobank niet actief zou zijn over de grens. Een ander antwoord heeft te maken met de funding van de bank. "Daar zouden we een enorm probleem mee krijgen. Rabo International haalt een heleboel geld binnen." Er is ook nog een derde antwoord en dat is voor Ten Cate minstens zo belangrijk als de andere twee. "Je kunt alleen goede mensen aantrekken als je als werkgever ook actief bent in het buitenland. Human capital is voor ons echt een probleem op dit moment. We moeten talentvolle mensen van buiten aantrekken en tegelijkertijd ons eigen jonge talent binnen de bank opleiden. Daar hebben we net een programma voor opgestart onder leiding van Gerlinde Silvis, hoofd Management en Talent Ontwikkeling. Het gaat erom dat je een aantrekkelijke werkgever bent en blijft. Daarbij speelt het buitenland een belangrijke rol." De gemiddelde MKB-ondernemer in Nederland heeft er weliswaar belang bij dat zijn bank blijft bestaan, met gemak het hoofd boven water houdt en deskundige mensen in dienst heeft, maar die belangen zijn niet allemaal even zichtbaar. Heeft de Nederlandse MKB'er ook een direct belang bij Rabo International? "De gemiddelde MKB'er, wie is dat?" vraagt Ten Cate, "De traditionele man die in een stofjas achter de toonbank staat? Ik woon in Rotterdam en ik ben blij dat ik nog een echte fietsen maker in de buurt heb. De traditionele MKB'er verdwijnt. Het worden allemaal ketens. Je ziet natuurlijk wel nieuwe kleine bedrijven, maar dat zijn allemaal jonge mensen die BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2008 | | pagina 23