4 Prinsjesdag 2007: Ambitieuze plannen, hapsnap financiering OMGAAN MET WETTEN, REGELS EN ADVIEZEN INDE PERS Rabo verwacht concurrentieslag in banksector Leeuwarder Courant, 22 juni 2007 iieuw: Op 18 september j.l. presenteerde het kabinet Balkenende IV haar eerste begroting, traditiegetrouw op de derde dinsdag van september. Volgens de Rabobank-economen van Kennis en Economisch Onderzoek verdient de Miljoenennota dit jaar geen schoonheidsprijs. Het kabinet wil de goede economische omstandigheden waarin ons land verkeert terecht gebruiken om aan de structuur en toekomstige welvaart van het land te werken. Het presenteert daarom - na uitgebreide consultatie met de bewoners van ons land - een ambitieuze en kostbare beleidsagenda. Hierin staan kennis, inno vatie en ondernemerschap centraal. Verder is hier te elfder ure nog een re paratiepakket voor de koopkracht van de minima aan toegevoegd. Boven dien wil de regering met het oog op de vergrijzing haar regeringsperiode afsluiten met een fors overschot op de begroting. Met de uitgaven en het saldo aldus bepaald, is de financiering noodzakelijkerwijs het sluitstuk. Dit is dan ook goed zichtbaar. De financiële onderbouwing is weinig ambitieus uitgewerkt en lijkt opportunistisch bij elkaar geschraapt. Dit zal tijdens de rit bijna onvermijdelijk tot tegenvallers leiden en spanningen in de coalitie tot gevolg hebben. De resultaten zijn sterk afhankelijk van de economische groei, nu de regering ervoor kiest om niet langer behoedzaam, maar voort aan realistisch te ramen. Hoewel de vooruitzichten voor de toekomstige economische groei in Nederland nog altijd positief zijn, benadrukt het CPB in de tegelijkertijd verschenen Macro-Economische Verkenningen 2008 dat de gevolgen van de huidige kredietcrisis nog niet goed kunnen worden ingeschat. Mocht de groei toch tegenvallen, is het onduidelijk hoe het ka binet dit gaat oplossen. De uitgebreide commentaren van de Rabobank-economen zijn te vinden op http://www.rabobankgroep.nl/kennisbank Bert Bruggink Rabobank is inmiddels ruim een halfjaar bezig met het opschonen van haar regel geving en maakt daarbij dankbaar gebruik van de meldingen aan het Meldpunt Onnodige Regelgeving (MOR). En wat blijkt? Het gaat vaak helemaal niet om de regels zelf maar vooral om de manier waarop er mee wordt omgegaan. In een brief aan de lokale directies over'de eerste 100 dagen van het project Wet- Regelgeving'staan de eerste ervaringen in detail beschreven (Governet, 20 juni). CFO Bert Bruggink licht toe: "Discussies over regels en hoe ze te interpreteren eindigen te vaak - zowel bij Rabobank Nederland als bij lokale banken - in nieuwe, extra regeltjes en dus ook extra controles. Daarnaast kunnen vraagtekens worden gezet bij de veelheid van adviezen die in omloop zijn. Dit moet minder." Een deel verdient uit het oogpunt van procesefficiency wellicht zelfs de status van 'regel', maar niet ieder advies is overal toepasbaar. "Rabobank Nederland moet zorgen voor een excellente vertaling van wetten en regels (en ervaringen) naar producten en interne processen. En dat vervolgens efficiënt communiceren. Zo simpel is het en zo simpel moeten we het houden. Ook lokaal lijkt het mij goed om je af te vragen of extra verfijningen wel de moeite c.q. kosten waard zijn."Volgens Bruggink iets om op alle niveaus 'mee te nemen'in de besprekingen over het budget 2008. 6 BANK IN BEWEGING

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank in Beweging' | 2007 | | pagina 6