4
Prinsjesdag 2007: Ambitieuze
plannen, hapsnap financiering
OMGAAN MET
WETTEN, REGELS EN
ADVIEZEN
INDE PERS
Rabo verwacht concurrentieslag
in banksector
Leeuwarder Courant, 22 juni 2007
iieuw:
Op 18 september j.l. presenteerde het kabinet Balkenende IV haar eerste
begroting, traditiegetrouw op de derde dinsdag van september. Volgens
de Rabobank-economen van Kennis en Economisch Onderzoek verdient
de Miljoenennota dit jaar geen schoonheidsprijs. Het kabinet wil de goede
economische omstandigheden waarin ons land verkeert terecht gebruiken
om aan de structuur en toekomstige welvaart van het land te werken. Het
presenteert daarom - na uitgebreide consultatie met de bewoners van ons
land - een ambitieuze en kostbare beleidsagenda. Hierin staan kennis, inno
vatie en ondernemerschap centraal. Verder is hier te elfder ure nog een re
paratiepakket voor de koopkracht van de minima aan toegevoegd. Boven
dien wil de regering met het oog op de vergrijzing haar regeringsperiode
afsluiten met een fors overschot op de begroting. Met de uitgaven en het
saldo aldus bepaald, is de financiering noodzakelijkerwijs het sluitstuk. Dit
is dan ook goed zichtbaar. De financiële onderbouwing is weinig ambitieus
uitgewerkt en lijkt opportunistisch bij elkaar geschraapt. Dit zal tijdens de
rit bijna onvermijdelijk tot tegenvallers leiden en spanningen in de coalitie
tot gevolg hebben. De resultaten zijn sterk afhankelijk van de economische
groei, nu de regering ervoor kiest om niet langer behoedzaam, maar voort
aan realistisch te ramen. Hoewel de vooruitzichten voor de toekomstige
economische groei in Nederland nog altijd positief zijn, benadrukt het CPB
in de tegelijkertijd verschenen Macro-Economische Verkenningen 2008 dat
de gevolgen van de huidige kredietcrisis nog niet goed kunnen worden
ingeschat. Mocht de groei toch tegenvallen, is het onduidelijk hoe het ka
binet dit gaat oplossen.
De uitgebreide commentaren van de Rabobank-economen zijn te vinden
op http://www.rabobankgroep.nl/kennisbank
Bert Bruggink
Rabobank is inmiddels ruim een halfjaar
bezig met het opschonen van haar regel
geving en maakt daarbij dankbaar gebruik
van de meldingen aan het Meldpunt
Onnodige Regelgeving (MOR). En wat blijkt?
Het gaat vaak helemaal niet om de regels
zelf maar vooral om de manier waarop er
mee wordt omgegaan. In een brief aan de
lokale directies over'de eerste 100 dagen
van het project Wet- Regelgeving'staan
de eerste ervaringen in detail beschreven
(Governet, 20 juni).
CFO Bert Bruggink licht toe: "Discussies over
regels en hoe ze te interpreteren eindigen
te vaak - zowel bij Rabobank Nederland als
bij lokale banken - in nieuwe, extra regeltjes
en dus ook extra controles. Daarnaast
kunnen vraagtekens worden gezet bij de
veelheid van adviezen die in omloop zijn.
Dit moet minder." Een deel verdient uit het
oogpunt van procesefficiency wellicht zelfs
de status van 'regel', maar niet ieder advies
is overal toepasbaar. "Rabobank Nederland
moet zorgen voor een excellente vertaling
van wetten en regels (en ervaringen) naar
producten en interne processen. En dat
vervolgens efficiënt communiceren. Zo
simpel is het en zo simpel moeten we het
houden. Ook lokaal lijkt het mij goed om
je af te vragen of extra verfijningen wel
de moeite c.q. kosten waard zijn."Volgens
Bruggink iets om op alle niveaus 'mee te
nemen'in de besprekingen over het budget
2008.
6 BANK IN BEWEGING